Naar inhoud

De lessen van tien succesvolle internationale entrepreneurs

Hoe denken de succesvolste entrepreneurs van onze wereld? Het antwoord op deze vraag kan tot veel belangrijke inzichten leiden voor startende ondernemers. Want de mindset van bijvoorbeeld Richard Branson verraadt veel over de wijze waarop hij het zo ver heeft geschopt. En van wie kun je meer leren dan van de meesters zelf? Daarom zijn dit de lessen van de tien succesvolste ondernemers ter wereld over ondernemerschap en succes.


1. Bill Gates

Je leert het meest van je moeilijkste klanten.

De oprichter van Microsoft is natuurlijk hét voorbeeld van een succesvolle entrepreneur. Bill Gates blijkt niet terug te deinzen voor een moeilijke klant. Waar menig ondernemer liever een tevreden klant heeft, ziet Bill Gates de voordelen van een moeilijke klant wel in. Die biedt namelijk de unieke mogelijkheid om van gefundeerde kritiek te leren.

2. Steve Jobs

Voorspel toekomstige problemen en investeer in oplossingen.

Om de concurrentie voor te blijven moet je niet achter de feiten aanlopen. De oprichter van Apple, een van de meest innovatieve bedrijven uit de geschiedenis, weet hier alles van. Steve Jobs geeft als tip niet de huidige problemen in je industrie op te lossen. Dit doen alle concurrenten immers ook. In plaats daarvan kun je beter toekomstige problemen voorspellen en deze proberen op te lossen. Zo blijf je de concurrentie altijd voor en zet je innovatie hoog op de agenda.

3. Walt Disney

Ontwikkel een hoge tolerantie voor risico’s.

Ondernemerschap is niet voor angsthazen. Als je echt groot wil worden, moet je risico’s nemen. Toen Walt Disney het eerste Disneyland-park wilde oprichten, zei iedereen dat het te riskant was. Toch zette hij door en daarna heeft hij het succesvolste pretpark ter wereld gecreëerd.

4. Mark Zuckerberg

Durf snel te zijn en fouten te maken.

De strategie van Facebook is ietwat chaotisch. Mark Zuckerberg implementeert nieuwe strategieën vaak zonder een volledige analyse van het onderliggende plan. Hierdoor worden bij Facebook veel fouten gemaakt, maar is het bedrijf ook razend succesvol. Een goede entrepreneur is niet bang om af en toe een stap terug te doen om daarna weer twee stappen vooruit te zetten.

5. Sophia Amoruso

Een nee is nog geen ja.

Deze #GIRLBOSS is oprichter van Nasty Gall en een echte doorzetter. Sophia Amoruso heeft veel tegenslagen gehad in haar carrière, maar heeft nooit opgegeven. Haar tip is om elke nee als motivatie te zien om nog meer je dromen achterna te gaan.

6. Jeff Bezos

Richt je focus op je klanten.

De klant is koning, dat is het motto van Jeff Bezos. De oprichter van het immens populaire Amazon heeft als doel het meest klantgerichte bedrijf te creëren. Vooral als je product een service is, moeten klanten centraal staan bij elke beslissing die je neemt.

7. Richard Branson

Er komen altijd nieuwe mogelijkheden voor je bedrijf.

Richard Branson heeft het meest diverse portofolio aan bedrijven in dit lijstje. Zijn Virgin Group bestaat onder andere uit een platenlabel, een vliegmaatschappij, een telecombedrijf, hotels en sportscholen. Hij is een koning in het vinden van nieuwe mogelijkheden en geeft dit ook als tip. Als je een goed lopend bedrijf hebt, is het jouw taak om steeds weer mogelijkheden voor expansie te vinden.

8. Ariana Huffington

Geloof echt in je product om kritiek te kunnen weerstaan.

De oprichter van de Huffington Post zegt dat je bovenal in jezelf moet geloven. Elke entrepreneur krijgt met kritiek te maken. En als je niet in je product of service gelooft, kun je de harde kritiek niet weerstaan.

9. Elon Musk

Laat je zorgen verdwijnen door ze tot leven te brengen.

Elon Musk heeft een interessante manier om zijn bezorgdheid kwijt te raken. Altijd wanneer hij zich zorgen om iets maakt, beeldt hij zich deze zorgen in om te kijken of hij dit aankan. Toen hij op 17-jarige leeftijd met het ondernemerschap begon, leefde hij bijvoorbeeld van één dollar per dag voor zijn voeding. Het bleek dat hij dit prima aankon en daardoor wist hij dat hij zich geen zorgen hoefde te maken over de mogelijke barre tijden tijdens zijn ondernemerschap.

10. J.K. Rowling

Uiteindelijk draait het allemaal om werk en discipline.

J.K. Rowling heeft het meest succesvolle schrijfimperium ter wereld opgezet, maar haar advies over discipline blijft deemoedig. Hard werken is een onbetwistbaar ingrediënt in haar succes. Ook alle andere entrepreneurs in dit lijstje hebben stuk voor stuk hard voor hun succes gewerkt.

Saskia Roskam is international digital marketing executive bij digital marketing agency Search Laboratory en heeft dit artikel oorspronkelijk geschreven voor Viking Blog.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie