Naar inhoud

De lessen van Uber landen niet bij taxibedrijven

In veel branches hebben bedrijven al door dat het onderhouden van een goede en overzichtelijke website kan bijdragen aan een grotere online vindbaarheid. Ook wanneer de kernactiviteit van een bedrijf niet op het internet gericht is, kan een simpele website met een beschrijving van de zaak en belangrijke contactgegevens al een hoop extra klanten opleveren. Dit geldt ook voor taxibedrijven: hoewel hun zaken zich vooral op de weg afspelen, kunnen klanten via een online site makkelijker hun weg naar de taxi vinden. Maar 86 procent van de Nederlandse taxibedrijven heeft geen website. De digitale concurrent Uber wordt dus alleen met rechtszaken bestreden, niet met eigentijdse middelen.

Geen werkende website

Dat leert een analyse van de eigen database door Telefoonboek.nl. In de openbare databank staan 9.060 bedrijven in de categorie ‘Taxi’. Bij deze bedrijven werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij 1.213 bedrijven werd er een website gevonden, hetgeen neerkomt op slechts 13,4 procent. Dat wil zeggen dat maar liefst 86,6 procent van de taxibedrijven geen werkende website heeft.

Responsive design ontbreekt

De 1.213 taxibedrijven die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Dit houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 53,5 procent van de 1.213 bedrijven werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bijna de helft van de websites van taxibedrijven aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op een mobiele telefoon.

Potentiële klanten mislopen

Het lage aantal websites bij taxibedrijven valt goed te verklaren, denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl: “In de taxibranche zijn er veel bedrijfjes die zelfstandig opereren of maar uit enkele personen bestaan. Wat zij echter niet beseffen, is dat een simpele website de vindbaarheid bij potentiële klanten kan vergroten. Ook is het belangrijk dat deze websites goed te gebruiken zijn op de mobiele telefoon, aangezien klanten in veel gevallen via de smartphone naar een taxi zoeken. Het aanschaffen en onderhouden van een website hoeft bovendien geen moeilijke of dure bezigheid te zijn. Een bedrijf hoeft niet bedreven te zijn in het hosten van een website. Deze kunnen zij ook voor een appel en een ei laten maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie