Naar inhoud

De marketeer van morgen vooral een coach en verandermanager

Marketingafdelingen ‘knokken’ voor hun positie in bedrijven. Bij digitale transities is weinig ruimte voor ondernemerschap, zeggen onderzoekers. Wat staat marketeers te doen? Bij weerstand is dat paradoxaal genoeg het sturen ‘zonder kennis’. Dat vraagt moed. De marketeer van morgen coacht organisaties op wendbaarheid en veerkracht.

Marketingteams boksen op tegen de cultuur van de ‘oude wereld’. Decennia lang stuurde het bedrijfsleven op voorspelbaarheid en efficiency. In die fabrieksmatige cultuur konden kenniswerkers weinig experimenteren. Nog steeds hebben medewerkers last van weinig autonomie. Het is zelfs de grootste stressfactor, volgens TNO-onderzoek.

Weerstand

Dat verandert met de komst van ‘zelforganiserende’ teams. Bedrijven moeten wel. Directies dealen met grote vaagheden in hun stakeholderomgeving. Dilemma’s groeien. Sturen wordt complexer. Waar het naar toe gaat, is onvoorspelbaar, ondanks big data. Deze VUCA-wereld vraagt een ultraflexibele houding van teams. De digitale transitie roept ook weerstand op. Dat is een uitgelezen kans voor marketingafdelingen. Zeker voor marketeers die een persoonlijke transformatie niet uit de weg gaan.

Elke marketeer een coach

Dealen met weerstand is de grootste ‘kopzorg’ van chief information officers, volgens KPMG-onderzoek. Marketeers kunnen hierop inspelen. Zo’n rol is ook weggelegd voor communicatie-professionals, blijkt uit ander onderzoek. Oog hebben voor het ‘hoe’ van de verandering, in plaats van volledige focus op het ‘wat’. Luisteren naar wat er leeft in de onderstroom. Anderen helpen betekenis te geven aan onophoudelijke verandering. De marketeer van morgen lijkt vooral een coach en verandermanager. Ook als er geen scrum-master op zijn of haar visitekaartje staat.

Vijf tips om te sturen zonder kennis

#1. ‘Vergeet’ wat je weet

Vernieuwen en transformeren vraagt persoonlijke moed om je kennis en ervaring los te laten. In onbekende situaties grijpen we graag terug op wat we al weten. Dat mentale ‘downloaden’ geeft professionals controle. Terwijl we juist zoeken naar een nieuw ‘script’. Durf onwetend te zijn. Dat helpt om te blijven meebewegen als de oplossing van gisteren is uitgewerkt.

#2. ‘Slow down to speed up’

Resultaatgerichtheid en efficiency tellen zwaar. We willen tegelijkertijd ook ‘agile’ werken. Je werktempo vertragen creëert ‘manoeuvreerruimte’. Verbale en non-verbale feedback neem je beter waar. Reserveer wekelijks ‘reflectietijd’. Luisterde ik deze week met aandacht? Was ik aanspreekbaar en ‘raakbaar’? Of deed ik iets tegen beter weten in? Hoe zette ik m’n intuïtie in?

#3. Creëer persoonlijke disruptie

Bij ingrijpende verandering vallen we graag terug op oude gewoonten. Train jezelf om uit de routine te gaan. Onderneem iets waarmee jezelf of met je team ‘out-of-comfort’ gaat. Reflecteer op zo’n disruptieve doe-activiteit. Wat deed dat? Hoe werkte het met persoonlijke kwetsbaarheid? En de samenwerking binnen het team? Door ‘ervaringsleren’ bouw je aan persoonlijk leiderschap.

#4. Parkeer je mening

Voor sommigen geeft vernieuwing energie. Voor de ander is het flink stressvol. In teams slaat de automatische piloot aan: fight, flight, freeze. De een hakt snel knopen door. De ander overlegt liever extra met de groep. Of stelt de methodiek ter discussie. Wat doet weerstand met jezelf? Lukt het om het gewenste resultaat te parkeren? Geduld uit te oefenen? Door aandacht te houden bij ‘het-hier-nu’.

#5. Durf te improviseren

Experimenteren is als het sturen zonder plan. Dat vraagt ‘improvisatievaardigheden’. De kunst van het ‘real-time’ bijsturen. Dat vereist een ‘minimale structuur’. Denk aan ‘spelregels’ zoals ‘scrumming’ Maar het is vooral ook een ‘mindset’. Moeiteloos inspelen op onverwachte gebeurtenissen. Het creatief omgaan met ‘beperkingen’, zoals ‘budget-cuts’. Of jezelf op het spel zetten, met het risico te ‘falen’. En daarvan vervolgens te leren. Ga op zoek naar je eigen ‘mindset’. Welke ‘innerlijke stem’ hoor jij als je improviseert?

Folkert Oosting is naast een begenadigd pianist werkzaam als communicatieadviseur bij Improvisie. Hij speelt en spreekt samen met Alex Simu tijdens 'Next Leadership in 1 Day', het evenement dat op donderdag 8 maart 2018 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden. Op deze dag worden jou de handvatten aangereikt om de processen, die ingrijpend veranderen door de digitale transformatie, effectief te managen. Dat gebeurt gedurende verscheidene interactieve sessies aan de hand van succesvolle praktijkvoorbeelden uit het bedrijfsleven, de non-profit-sector en de sport.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie