Naar inhoud

De meest klantgerichte Nederlandse ondernemingen in beeld

Probeer niet een succesvol persoon te worden. Maar tracht liever een waardevol persoon te zijn.” Deze wijze woorden van Albert Einstein zijn de ondertitel van de vijfde editie van de 'Custumor Centric DNA'-awards. Deze prijzen worden uitgereikt aan de Nederlandse bedrijven die op succesvolle wijze klantgericht ondernemen. Dit jaar draagt de prijsuitreiking het thema 'Klant of partner'.

Vertrouwen in klanten

De succesvolste bedrijven van de afgelopen zijn nieuwe spelers die op geheel eigen wijze de markt benaderen. De sleutel tot het succes van deze ondernemingen, zoals Airbnb en Uber, is de wijze waarop zij waarde weten te creëren door een beroep te doen op de medewerking van gebruikers en partners. Deze strategie vereist een grote mate van vertrouwen in partners en medewerkers. Maar bovenal in klanten.

Focus op co-creatie

Klantgerichte ondernemingen beseffen dat de traditionele relatie met klanten gebaseerd op vraag en aanbod achterhaald is. Deze bedrijven omarmen juist de mogelijkheden die het digitale tijdperk biedt om gezamenlijk met alle betrokken partijen de volgende generatie innovatieve producten en diensten te leveren. In de tijd waar de klant daadwerkelijk als de koning wordt gezien, is co-creatie de route naar succes.

Klant als partner

Die sterke betrokkenheid van klanten bij nieuwe ontwikkelingen versterkt niet alleen de loyaliteit. Het zorgt ook en vooral dat die klanten als ambassadeurs op gaan treden. In die rol zijn zij de ultieme verkopers van producten en diensten aan andere consumenten. En op deze manier kunnen besparingen op verkoopinvesteringen gerealiseerd worden. Daarom staan de CCDNA-awards in het teken van de mate waarin organisaties hun klanten als partners zijn.

Kracht van het merk

De klantgerichtheid van de ondernemingen wordt gemeten vanuit het perspectief van de consument en werknemer. Het onderzoek behelst meer dan 11.000 participanten, verdeeld over 100 ondernemingen uit verschillende branches in Nederland. De studie omvat niet alleen de prestaties van de betrokken onderneming, maar meet ook de kracht van het merk. Daarvoor maken de onderzoekers gebruik van een gevalideerde methode voor de analyse van de storytelling van merken en bedrijven. Zo worden duidelijke inzichten verkregen in de markt- en concurrentiepositie.

De CCDNA-awards worden op donderdag 14 april 2016 uitgereikt in DeFabrique in Utrecht. De organisatie is in handen van consultancybureau BearingPoint en marktonderzoeksbureau DVJ Insights. Eerdere winnaars waren onder andere Toyota, Coolblue, Triodos Bank, Blokker, Ditzo en XS4ALL.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie