Naar inhoud

De menselijke zoektocht naar de ware betekenis van het leven

“Tot voor kort zagen we bij mensen een nadruk op de vraag hoe ze gezond kunnen leven. De aandacht verschuift nu naar de wijze waarop ze gelukkig kunnen leven – hoe zij zichzelf overeind kunnen houden in tijden van verandering, onzekerheid en stress. Geluk bestaat veelal slechts een kortstondig moment. Daarom zoeken mensen vooral naar de aspecten die hun leven betekenis geven. Dit gaat over fundamentele zaken en over de langere termijn. Wanneer je als marketeer in staat bent een rol in deze ontwikkeling te spelen, vergroot je jouw relevantie enorm.”

Dat stelt Pauline Taks, trendconsultant bij trend agency TrendsActive, in aanloop naar het ‘PIM Marketing Trendrapport 2020’. Dit rapport is geschreven door haar en haar collega Hilde Roothart, trendonderzoeker en creatieve strateeg bij het bureau. Daarvoor hebben ze samengewerkt met collega Aljan de Boer, head of inspiration bij de organisatie en tevens bestuurslid van PIM. Het is het 15e jaarlijkse trendrapport dat is opgesteld in opdracht van Platform Innovatie in Marketing (PIM).

De zoektocht naar betekenis

Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan het rapport toont aan dat mensen vooral zoeken naar manieren om betekenis te geven aan hun leven. In het rapport vinden marketingprofessionals concrete handreikingen om hierop in te spelen. Marketeers willen allemaal de klant centraal stellen. Daarvoor moeten zij echt begrijpen wat de behoeften en drijfveren van individuen zijn. Het thema van het trendrapport van 2020 is daarom ‘De zoektocht naar betekenis’.

“Bedrijven zijn al lange tijd bezig met hun purpose, met wat ze toevoegen aan de maatschappij”, vertelt Aljan de Boer. “Dit trendonderzoek gaat een niveau dieper en richt zich specifiek op de vraag wat je als onderneming of merk kunt betekenen voor het individu. Om dat te begrijpen moet je als marketeer weten wat mensen drijft, wat hen bezighoudt en hoe ze hun leven betekenis willen geven.”

Onderzoeksaanpak en inhoud

Voor het rapport zijn talloze publicaties geraadpleegd – zoals wetenschappelijke studies op het gebied van psychologie, sociologie en antropologie – en recente onderzoeksrapporten van TrendsActive. Daarnaast hebben de onderzoekers met verschillende wetenschappers gesproken. “Er is bewust geen gebruikgemaakt van consumenteninterviews”, licht Pauline Taks toe. “De grote trends in de maatschappij zie je alleen als je van een afstand toekijkt. Consumenten zelf zijn zich vaak nauwelijks bewust van deze ontwikkelingen. Daarom is de waarde van wetenschappelijk onderzoek zo groot.”

“Het rapport biedt marketeers een inkijkje in de psyche van de mens”, duidt Aljan de Boer. “Het gaat over wat de mens zoekt en vooral waarom. Juist dat is moeilijk te doorgronden met consumentenonderzoek. PIM vindt het belangrijk om dergelijk onafhankelijk onderzoek te doen teneinde marketeers met nieuwe inzichten en vergezichten verder te helpen. Je kunt het dan ook zien als ons cadeautje aan de marketingwereld.”

Sneak preview van het rapport

De zoektocht van mensen naar betekenis blijkt zich te concentreren op drie onderwerpen: mentale groei, sociale verbondenheid en overstijging van het eigen individu. Het rapport laat zien waarom mensen dit belangrijk vinden, wat ze eraan doen en hoe je hier als marketeer op in kunt spelen. Uiteraard wordt dit ondersteund en concreet gemaakt met aansprekende cases.

Aljan de Boer benadrukt waarom het zo waardevol is voor marketeers om zich hierin te verdiepen: “Je ziet in de markt nu veel copy-paste-innovatie. Bedrijven kijken meer naar elkaar dan naar klantbehoeften. Dat leidt maar moeizaam tot een onderscheidend aanbod. Als je de fundamentele behoeften van mensen weet te doorgronden en daarop inspeelt, kun je pas relevant worden. Bovendien werk je veel meer vanuit een langetermijnvisie, waardoor je niet verrast wordt door ontwikkelingen in de markt.”

Presentatie op 30 januari 2020

Op donderdag 30 januari 2020 wordt het rapport gepresenteerd tijdens het ‘PIM Trend Fest’, bij AFAS Software in Leusden. De onderzoekers lichten op die avond de drie trendinzichten toe en adviseren hoe je hier strategisch op in kunt spelen. “We roepen als marketeers al een tijd dat we een meer strategische rol willen pakken in de organisatie”, aldus Aljan de Boer. “Met dit soort kennis krijgen we de kans om die rol daadwerkelijk op te eisen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie