Naar inhoud

De milieubelastende keerzijde van een event als Black Friday

Aan de vooravond van de feestdagen geven consumenten traditioneel meer geld uit aan cadeaus en eten. Retailers spelen hier eind november op in door hen – op de uit de Verenigde Staten van Amerika overgewaaide Black Friday – met kortingen te verleiden tot aankopen. Lang niet iedereen is van deze overdaad gecharmeerd: de meerderheid van de Nederlandse consumenten is onverschillig tot negatief ten aanzien van dit retailevent. Zo vindt 57 procent van de Nederlanders deze dag overdreven Amerikaans gedoe en geloven ruim zeven op tien consumenten dat het event onnodige aankopen stimuleert.


Driekwart Nederlanders laat zich zelden tot nooit verleiden door hoge kortingen

Driekwart van de consumenten stelt dan ook alleen producten te kopen die noodzakelijk zijn en laat zich zelden tot nooit door hoge kortingen verleiden tot onnodige aankopen. Hoewel een grote meerderheid aangeeft weinig tot geen impulsaankopen te doen, erkennen bijna zes op de tien Nederlanders die Black Friday kennen op deze dag aanbiedingen wel degelijk in de gaten te houden. Dat kun je opmaken uit de meest recente ‘Monitor Duurzaamheid’, een periodiek rapport gebaseerd op onderzoek dat ABN AMRO elk kwartaal in samenwerking met marktonderzoeksrapport PanelWizard onder ruim 1.000 Nederlanders verricht.

Consumenten bereid tot minder kledingaankopen en voedselconsumptie tijdens feestdagen

Nederlandse consumenten hebben volgens de onderzoekers een eerste stap gezet richting minder – en bewust – consumeren. Veel Nederlanders proberen namelijk op allerlei manieren minder te consumeren, zo blijkt uit het onderzoek. Zo zegt 87 procent producten zo lang mogelijk te gebruiken, ook als er nieuwe modellen op de markt zijn. Daarnaast proberen zes op de tien consumenten een product dat kapot is eerst te repareren of te laten repareren. Ook de feestdagen in december zijn voor lang niet iedereen reden om ongebreideld te consumeren.

Zo probeert 55 procent in deze periode juist minder te consumeren en geeft bijna een vijfde aan hiervoor open te staan. In de top 3 van mogelijkheden om minder te consumeren staat kleding onbetwist op nummer 1. Ruim twee derde geeft aan geen nieuwe kleding aan te schaffen voor Sinterklaas, Kerstmis of oud en nieuw. Ook het beperken van afval staat op de radar: 47 procent van de Nederlanders wil wegwerpplastic – zoals bordjes, bekers en bestek – tijdens de feestdagen het liefst vermijden. Minder vlees eten rond de feestelijke decemberdagen spreekt bijna een derde van de consumenten aan.

Verborgen kosten van productieproces vaak niet in prijs opgenomen

Een groot deel van de consumenten is in meer of mindere mate bereid om zijn consumptie te minderen of meer te betalen voor eerlijkere producten. “Bewust consumeren gaat verder dan alleen minder consumeren”, stelt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. “Als consumenten producten kopen die zijn gemaakt door vervuilende fabrieken, heeft dit alsnog milieuschade tot gevolg. Niet zelden is een lage prijs het resultaat van vervuilende productieprocessen, slechte werkomstandigheden en lage lonen voor arbeiders.”

“Deze verborgen kosten zijn dan niet in de prijs opgenomen, waardoor consumenten geen eerlijke prijs betalen. Het is positief dat Nederlandse consumenten zich afvragen of ze een product echt nodig hebben, omdat grondstoffen en energie worden verspild als zij spullen niet of weinig gebruiken. Winkeliers draaien in december echter nog altijd recordomzetten. Het is dus van belang dat consumenten zich ook afvragen hoe eerlijk de producten, die zij willen kopen, zijn gemaakt – zeker als de prijs erg laag is.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie