Naar inhoud

De moeizame transformatie naar duurzaam verpakkingsmateriaal

Steeds meer consumenten in Nederland vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor duurzame verpakkingen kiezen en is 35 procent zelfs bereid om hier meer voor te betalen. Een meerderheid (68%) vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Duurzaam verpakken – De haat-liefdeverhouding tussen consument en plastic verpakkingen’ van ABN AMRO. Het rapport is onder andere gebaseerd op een enquête onder ruim 1.000 Nederlanders, die is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van de bank.

Hygiëne en houdbaarheid producten óók belangrijk voor consumenten

Tegelijkertijd vinden Nederlanders het óók erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets wat vaak juist door een verpakking wordt gewaarborgd. Op basis van het onderzoek mag de conclusie getrokken worden dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo is het bij de keuze voor een verpakking ook belangrijk om de CO2-uitstoot bij de productie en het transport mee te wegen, alsook de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Vraag naar duurzame en recyclebare verpakkingen groeit snel

Naast consumenten hebben ook overheden steeds meer aandacht voor de schaduwkanten van plasticafval. Nederland en de Europese Unie hebben een strategie die is gericht op circulariteit. Supermarkten en voedselleveranciers hebben daarom meer aandacht voor – en vraag naar – duurzame en recyclebare verpakkingen. Dit is echter niet eenvoudig. Inkopers van supermarktketens en hun leveranciers moeten naast de duurzaamheid van de verpakking rekening houden met functionele kenmerken, zoals de invloed op de houdbaarheid, de voedselveiligheid, het gemak en de aantrekkingskracht voor consumenten, de kosten en de transporteerbaarheid.

Ook kan een de levenscyclus van een verpakking niet los worden gezien van het product. Zo wordt een kunststoffles met motorolie als chemisch afval verbrand, terwijl een ketchupfles van hetzelfde materiaal kan worden gerecycled. Supermarktketens en leveranciers zijn bovendien terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen van deze plastics vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier niet voldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.

Samenwerking supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten cruciaal

“Het is voor supermarkten plus producenten van levensmiddelen en verpakkingen essentieel goed te onderbouwen welke verpakking gedurende de levenscyclus de minste milieu-impact heeft”, stelt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN AMRO. “Meer onderzoek kan helpen bij het bepalen van gezamenlijke doelen. Vooral supermarkten en hun grotere leveranciers maken al gebruik van life cycle analysis (LCA) om te bepalen welke verpakking het duurzaamst is. Verpakkingsleveranciers kunnen actiever inspelen op de duurzame ambities als deze kostbare analyses worden gedeeld.”

“Intensiever samenwerken en kennis uitwisselen – onder meer over de productie van monomaterialen – is cruciaal om productielijnen te verduurzamen en de recycling van alle verpakkingen een stap dichterbij te brengen. Als gevolg van de COVID-19-pandemie is er een significante toename van de consumptie thuis en dat is ook te merken aan de hoeveelheid plasticverpakkingsafval van consumenten, die met circa 15 procent is toegenomen in vergelijking met voorheen. De pandemie leidt tot een verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor to go naar – kleinere – thuisverpakkingen. Deze verschuiving is naar verwachting voor een deel structureel, doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie