Naar inhoud

De muisstille aanvang van het recreatieseizoen in Nederland

De nieuwe realiteit zorgt onmiskenbaar voor een andere beleving van Pasen. Zo bedankt paus Franciscus op eerste paasdag Nederland niet voor de bloemen na het uitspreken van het Urbi et Orbi op een verlaten Sint Pietersplein in Rome, staan er geen files richting de Keukenhof en is het opvallend stil op de Nederlandse campings en vakantieparken. De recreatiesector wordt namelijk direct aan het begin van het seizoen hard geraakt door de coronacrisis.


Verblijfsrecreatie vrijwel op slot

De Nederlandse verblijfsrecreatie zit momenteel vrijwel op slot vanwege het coronavirus en de maatregelen die zijn afgekondigd vanuit de overheid. De afgelopen weken is de online zoekvraag naar vakantie- en bungalowparken gemiddeld met 58 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Nieuwe boekingen worden zelfs zo goed als niet meer gedaan, want dat aantal is in vergelijking met een jaar eerder met 98 procent gedaald. Daar komt bij dat veel gasten hun vakantie hebben geannuleerd of omgeboekt.

Paasweekend een ramp

“Het paasweekend is een ramp voor de branche”, stelt Laurens Taekema, oprichter van boekingssite Parkvakanties. “Dat is een enorme klap voor de recreatieondernemers die hun omzet zien verdampen. Toch voorzie ik dat dit beeld straks drastisch verandert wanneer de overheid de regels versoepelt en de veiligheidsregio’s recreatie weer toestaan. Er is een goede kans dat vakantieparken dan hun deuren weer mogen openen.”

Gebonden aan regels

“De parken zijn dan wel gebonden aan strenge regels en dat heeft duidelijke gevolgen voor de gasten. Toch wordt dat moment in mijn optiek het startschot voor een ware toestroom van vakantiegangers. Door het thuisblijven en het mooie lenteweer willen mensen er straks op uit. De eigen tuin hebben ze inmiddels wel gezien en een vakantie in het buitenland is niet waarschijnlijk aankomende zomer. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 32 procent van de Nederlanders met vakantieplannen voor de zomer in eigen land op vakantie wil.”

Het nieuwe vakantie vieren

“Vakantie vieren in de anderhalve-meter-samenleving betekent niet alleen dichter bij huis blijven, maar het verandert het verblijf op de parken zelf ook flink. Straks wordt meer in en om de accommodatie gerecreëerd en activiteiten en faciliteiten dienen aangepast te worden om te voldoen aan de gezondheidsregels. Denk aan de horeca of de speelparadijzen met een aangepaste werkwijze en een maximumaantal bezoekers per vierkante meter.”

Mogelijk extra securitychecks

“Activiteiten worden anders ingestoken en krijgen kleinere groepen deelnemers, al dan niet met mondkapje. Bij het inchecken krijg je dan misschien een extra securitycheck of moet je middels een app kunnen aantonen dat je COVID-19-vrij bent. De zwembaden zijn wel een heikel punt. Want hoe moet je straks in de wildwaterbaan die anderhalve meter afstand bewaren? Toch denk ik dat parkvakanties straks weer volop gevierd kunnen worden.“

Veiligheid gasten en medewerkers

“Het is aan de vakantieparken om de veiligheid van de gasten en het personeel voorop te stellen. Daar moeten de parkeigenaren nu al over nadenken en adequaat op anticiperen, want anders voldoe je straks niet aan de regels en laten mensen je vakantiepark links liggen. Of erger nog, dan krijg je een flinke boete. De Nederlandse vakantieparken die de anderhalve-meter-transformatie op tijd maken, kunnen dan rekenen op veel gasten.”

Meer betalen maar meer beleving

“Ook bestaat er een aanzienlijke kans dat de prijzen stijgen. Dat is niet alleen vanwege de grotere vraag of om de gemiste omzet in te halen. De parkeigenaren worden namelijk ook geconfronteerd met hogere kosten door de anderhalve-meter-aanpassingen. Door de nieuwe regels mogen er mogelijk zelfs minder gasten verblijven op een vakantiepark. Toch kan alles voor de bezoekers ook positief uitpakken. Vakantieparken moeten zichzelf opnieuw uitvinden. De dienstverlening – op afstand of online – moet meer veiligheid en gemak opleveren. Er worden misschien wel compleet nieuwe activiteiten bedacht. Minder bezoekers betekent daarnaast ook meer beleving en meer kwaliteit.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie