Naar inhoud

De Nederlander heeft buitenlandse webshops definitief omarmd

In 2018 hebben 5 miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten gekocht in het buitenland. Samen hebben zij 880 miljoen euro uitgegeven bij buitenlandse webshops. Dit aantal cross-border shoppende Nederlanders betekent een groei van 32 procent ten opzichte van 2017, toen dit er 3,8 miljoen waren. Vooral binnen de productcategorieën kleding, schoenen & personal lifestyle, IT en speelgoed is het aandeel van grensoverschrijdende shoppers binnen alle onlinekopers gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het aantal online bestedingen is daardoor toegenomen van 765 miljoen euro naar 880 miljoen euro, een stijging van 15 procent. Als dit bedrag wordt vergeleken met de totale online bestedingen in 2018 van 23,7 miljard euro, verloopt 3,7 procent via een anderstalige website. Dit blijkt uit cijfers van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door het marktonderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met de logistieke dienstverlener PostNL.

Cross-border online shoppen

“Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops. Maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In andere landen ligt het aandeel van de cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlanders hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commerce-sector die zijn klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”

China populair voor producten

Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31 procent naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17 procent en voor het Verenigd Koninkrijk 15 procent is.

Als alleen wordt gekeken naar de bestedingen aan producten, ligt het aandeel van Chinese webshops met 47 procent nog een stuk hoger. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis. 18 procent van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14 procent naar Duitse winkels. China is op dit gebied minder in trek, getuige de 2 procent van de cross-border uitgaven aan die diensten via naar Chinese webshops gaat.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie