Naar inhoud

De Nederlanders laten Facebook in groten getale links liggen

Ooit waren Nederlanders massaal aangesloten op Hyves. De netwerksite had zo’n groot bereik dat de Telegraaf Media Groep maar liefst 44 miljoen euro op tafel legde om het in bezit te krijgen. Het bleek weggegooid geld, want de aantrekkingskracht van Facebook was fataal voor de gebruikersaantallen. Dit platform van Mark Zuckerberg werd de standaard in social media. Maar afgelopen jaar kreeg het netwerk flinke kritiek te verwerken over dubieus datagebruik, met name door Cambridge Analytica. Sinds dat schandaal laten Nederlanders Facebook in groten getale links liggen, onder andere aangemoedigd door Arjen Lubach.

In 2019 heeft Facebook 640.000 minder Nederlandse gebruikers dan in 2018. 240.000 Nederlanders hebben daadwerkelijk hun account opgezegd. Het aantal dagelijkse gebruikers van het netwerk in Nederland is gedaald met 720.000. Met name jongeren hebben het platform vaarwel gezegd en hun heil elders gezocht. Het moet voor Mark Zuckerberg een geruststellende gedachte zijn dat juist Instagram groeit met 830.000 gebruikers die elke dag een kijkje op het netwerk nemen.

Social media in Nederland

Dit leert een onderzoek onder 7.012 Nederlanders over het gebruik van social media, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy in samenwerking onderzoeksbureau Panel Inzicht. De analyse is voor het negende jaar op rij uitgevoerd. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Nationale Social Media Onderzoek 2019’. In het rapport worden 5 belangrijke conclusies geschetst.

#1. Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Instagram groeit met 830.000 gebruikers.

Het gebruik van WhatsApp, YouTube en Instagram groeit door onder Nederlanders, terwijl het percentage Facebook-gebruikers daalt.

De volgorde in de top 3 blijft gelijk. Instagram streeft LinkedIn voorbij naar plek 4.

Pinterest blijft Twitter ruim voor in gebruik. Twitter blijft Snapchat nog net voor.

#2. Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 720.000. De daling vindt met name plaats onder Nederlanders jonger dan 40 jaar.

Het dagelijks gebruik van Instagram blijft stijgen en ligt nu boven YouTube. Het dagelijks gebruik van Facebook blijft dalen.

Het dagelijks gebruik in aantallen van de 5 belangrijkste platforms:

Het dagelijks gebruik in aantallen van de overige platforms:

Instagram heeft nu een duidelijke tweede plek qua dagelijks gebruik onder jongeren tussen 15 en 19 jaar.

#3. 240.000 Facebook-gebruikers en 85.000 Twitter-gebruikers hebben hun account opgezegd.

240.000 Facebook-gebruikers hebben in het afgelopen jaar hun account opgezegd.

Jongeren tot 18 jaar relatief vaak van Facebook af zonder hun account op te zeggen.

Gebruikers die hun Facebook-account opgezegd hebben, geven relatief vaak redenen die met vertrouwen te maken hebben.

85.000 Twitter-gebruikers hebben in het afgelopen jaar hun account opgezegd.

Met name jongeren tussen 18 en 24 jaar haken veel Twitteraars af. Meestal wordt het account niet opgezegd.

Nepnieuws en vertrouwen spelen een relatief grote rol als men daadwerkelijk het Twitter-account opzegt.

#4. Het Facebook-concern als geheel heeft een stabiele positie.

Het Facebook-concern bedient 94 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder.

De groei van het aantal gebruikers van WhatsApp en Instagram compenseert het verlies van het aantal Facebook-gebruikers.

#5. Het vertrouwen in social media is in 2018 gedaald na een aantal stabiele jaren.

Na een aantal stabiele jaren is het vertrouwen in social media gedaald in 2019.


Het vertrouwen in social media daalt onder alle leeftijdsgroepen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Newcom Research & Consultancy.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie