Naar inhoud

De Nederlandse opvattingen over het kantoor van de toekomst

Langzaamaan keert Nederland momenteel terug naar kantoor na een periode van collectief thuiswerken. Maar voor de deuren weer volledig worden geopend, is het verstandig om als organisatie nog even stil te staan bij de zaken waarvan de ervaring met de intelligente lockdown heeft aangetoond dat deze wellicht anders of beter kunnen. Want er zijn genoeg factoren om rekening mee te houden: de manier waarop het werk wordt ingericht, de apparatuur die wordt gebruikt en de hygiënemaatregelen die noodzakelijk zijn.

Zo wil 53 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers inmiddels graag vaker thuis werken. Ook heeft 29 procent een voorkeur voor flexibelere werktijden om werk en privé beter op elkaar af te kunnen stemmen. Voor de COVID-19-pandemie werkten Nederlanders gemiddeld 4,3 dagen per maand vanuit huis. In die thuissituatie noemt 80 procent zichzelf minstens zo productief als op kantoor. 38 procent geeft zelfs aan thuis gemiddeld 30 procent meer werk te verrichten. De rol van het kantoor zit voor 65 procent dan ook vooral in sociaal contact en persoonlijke samenwerking. Het is daarom niet vreemd dat 65 procent aangeeft vooral het sociale aspect van het kantoor te missen.

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 7.500 kantoormedewerkers, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau OnePoll in opdracht van softwarebedrijf Citrix. De deelnemers aan het onderzoek zijn werkzaam bij middelgrote en grote ondernemingen in Duitsland, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten van Amerika en het Verenigd Koninkrijk.

Nieuwe kantoorcultuur

Voordat iedereen weer naar kantoor komt, doen werkgevers er goed aan nog wat puntjes op de i te zetten. 58 procent van de Nederlandse werknemers geeft bijvoorbeeld aan dat het alleen al om milieuredenen goed is om vaker thuis te werken en nog eens 58 procent merkt dat thuiswerken met de juiste technologie zich uitstekend kan meten met werken op kantoor. Maar tegelijkertijd geeft een kwart aan dat technologie het gemis van persoonlijk contact met collega’s niet geheel kan opvangen.

Ook geeft 23 procent van de Nederlanders aan op dit moment thuis apps, software of apparaten te gebruiken die niet door de afdeling IT van de organisatie zijn goedgekeurd of zelfs expliciet zijn verboden (7%). Daarbij gaat het vooral om toepassingen voor videoconferenties (45%), persoonlijke smartphones, personal computers of tablets (44%), apps voor instant messaging apps (36%) en applicaties voor social media (32%).

Nieuwe technologie

Een toekomstgerichte digitale werkcultuur vraagt van IT-teams dat zij beter inspelen op de wensen van de medewerkers, omdat schaduw-IT anders onvermijdelijk de kop op steekt. Er strenger op controleren heeft waarschijnlijk geen positief effect, want ruim 66 procent geeft aan er helemaal niets voor te voelen om zijn technologiegebruik thuis door IT te laten monitoren. Tegelijkertijd denkt 40 procent dat de bedrijfscultuur door regelmatiger thuiswerken erop vooruitgaat. Bovendien ziet 38 procent thuiswerken als een belangrijke oplossing om gezonder te werken.

“Om schaduw-IT te vermijden, doen organisaties er vooral goed aan technologie aan te bieden die medewerkers in staat stelt op een veilige én gebruiksvriendelijke manier thuis te werken”, zegt Peter van Leest, regional director Benelux bij Citrix. “Daarnaast is het verstandig als werkgevers het welzijn van hun medewerkers in deze nieuwe digitale realiteit goed in de gaten blijven houden. 60 procent van de Nederlanders geeft bijvoorbeeld aan thuis gemiddeld een uur langer door te werken. Dat is niet voor iedereen een probleem. Maar sommige medewerkers laten blijken dat een goede balans tussen werk en privé niet in alle thuiswerksituaties even eenvoudig te realiseren is.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie