Naar inhoud

De nieuwe regels voor een telefoon op afbetaling

Dit jaar verandert er veel als je een telefoonabonnement met een toestel op afbetaling wil afsluiten. Dit is namelijk een lening en daarop worden de wetgeving en de reclameregels aangepast. De overheid wil consumenten zo beter beschermen tegen betalingsproblemen. Daarnaast wil de staat dat consumenten op deze manier beter en eerlijker geïnformeerd worden. Nu vindt het rijk het niet duidelijk genoeg wat nou écht de kosten zijn van een abonnement met een telefoon op afbetaling.

De veranderingen per 1 januari 2017

‘Let op, geld lenen kost geld.’ Vanaf 1 januari 2017 moeten reclame-uitingen voor een abonnement met telefoon op afbetaling deze waarschuwing krijgen. Niet alleen in de reclames op tv, maar bijvoorbeeld ook op internet, posters en in de krant.

Daarnaast moeten in reclames de kosten voor het afbetalen van de telefoon apart worden vermeld. Jij weet zo precies hoeveel geld je bij het abonnement voor de telefoon betaalt en hoeveel je betaalt voor de bundels.

De veranderingen per 1 mei 2017

Wil je een abonnement afsluiten met een telefoon op afbetaling van 250 euro of meer? Dan veranderen de regels op 1 mei opnieuw. Je moet dan namelijk een leentoets doen. Dit betekent dat je moet bewijzen met je maandelijkse inkomen dat je in staat bent op verantwoorde wijze de afbetalingen te kunnen doen. Ook wordt het bedrag dat je voor de telefoon betaalt geregistreerd als lening bij het Bureau Kredietregistratie (BKR).

De uitzonderingen op de regel

Voor een telefoon van minder dan 250 euro hoeft er geen leentoets te worden afgenomen. Het leenbedrag wordt dan ook niet geregistreerd bij het BKR. Hetzelfde geldt voor zakelijke abonnementen. Ook hiervoor wordt geen leentoets afgenomen en vindt geen BKR-registratie plaats.

De gevolgen voor sim-only

Wil je een sim-only-abonnement nemen? Dan hoef je je geen zorgen te maken om de regelwijzigingen. De nieuwe regels gelden namelijk niet voor dergelijke abonnementen. Dit komt omdat de overheid de kosten voor deze abonnementen wél duidelijk vindt. Bovendien betaal je met sim-only geen telefoon af, dus is het geen lening.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie