Naar inhoud

De nieuwste reclamecampagne van NIMA is pure plofmarketing

Lang geleden riep Herman Wijffels (ex-Rabobank en ex-SER) dat “marketeers de promotors zijn van de wegwerpmaatschappij, van de verspillende economie”. Dat was in 2009. Als ik nu, bijna 10 jaar later, naar het NIMA – hét Nederlands Instituut voor Marketing – kijk, heeft hij nog steeds gelijk. Het NIMA komt met de briljante aanbieding twee gratis vliegtickets te verstrekken als je een masterclass bij het instituut boekt.

Aanbieding

Ten eerste… een marketingmasterclass zou zo interessant en boeiend moeten zijn voor een marketeer dat het geen aanbieding behoeft. Het cadeau is nu op het niveau dat je een gereedschapset krijgt als je een abonnement op een vaag autoblad neemt waarbij de set interessanter is dan het blad. Hoe mooier het cadeau, des te belachelijker de aanbieding. Maar, dit is nog tot daar aan toe, een aanbieding met cadeautjes kan…

Duurzaamheid

Ernstiger is het ‘ten tweede’… De hele wereld is bezig met duurzaamheid. In Nederland zijn diverse politieke kopstukken, vele commissies (denk aan de discussie rondom de uitbreiding van vliegveld Lelystad) om de lucht een beetje zuiverder te houden. De vervuilende vluchten komen steeds meer onder druk te staan maar niet bij het NIMA. Een sterk groeiend aantal bedrijven, merken en managers zet duurzaamheid in als bedrijfs- en marketingambitie.

Plofmarketing

Wanneer gaat het NIMA sloffen sigaretten uitdelen bij aanmelding voor een masterclass, of een weekendje uit regelen met een sjoemeldiesel? Deze reclamecampagne is pure plofmarketing… Marketinggoeroe Philip Kotler heeft het in zijn Marketing 3.0-concept over duurzaamheid als differentiator in je marketingstrategie. Misschien moeten de NIMA-lui zijn boek maar eens lezen.

Misleiding

Maar ook onze eigen marketingprof aan de VU Ruud Frambach schrijft in zijn dit jaar verschenen relevante boek ‘Doet marketing ertoe’ oprecht dat als marketing verkeerd wordt ingezet, het beeld kan ontstaan dat het marketingvak misleidend is en tot geldverspilling leidt. NIMA-lui, als je toch aan het lezen bent, neem dit boek ook ff mee…

Waardecreatie

Ruud Frambach stelt – let op NIMA – dat het op korte termijn resultaat behalen nog steeds te vaak het doel is van marketingactiviteiten. En daar betaal je uiteindelijk een prijs voor omdat het vertrouwen daalt, het wantrouwen stijgt en de relevantie verdampt. Als je dan ook nog eens met vervuilende aanbiedingen komt… is het einde zoek. Marketing doet er best toe, maar dan dien je waarde te creëren voor afnemers en tegelijkertijd voor bedrijven, aandeelhouders en… de maatschappij.

Marketingvak

Ooit heb ik het riedeltje NIMA A, B, C enzovoorts gevolgd. De volle mep betaald en geen vliegticket of wat dan ook gekregen. Wel inspirerende docenten, geweldige medestudenten en een mooie opleiding. Ik hoef geen cadeaus, ik wil hebben waar ik voor betaal. Ik wil trots kunnen zijn en blijven op mijn marketingvak! Want marketing doet ertoe.

Dus NIMA, een foutje maken mag, maar zet het recht. Nu. Even goede vrienden…

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie