Naar inhoud

De nominaties voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’

De nominaties voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’ zijn bekendgemaakt. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de aandacht vestigen op de ontwikkelingen in het marketingvakgebied. In de genomineerde boeken van deze achttiende editie van deze verkiezing ziet de vakjury veel aandacht voor merken, klantbeleving en service. Vorig jaar won Gino Van Ossel met zijn boek ‘Retail – De digitale hysterie voorbij – Ontwikkel enimplementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant’ deze prestigieuze marketingliteratuurprijs.


Shortlist marketingliteratuurprijs

Uit bijna 50 marketingboeken die de afgelopen periode in Nederland zijn uitgebracht, zijn 12 publicaties gekozen die aanmerking komen voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020”. Dit is de shortlist:

  • ‘Aandachtsmarketing – De krachtige en bewezen methode voor merkontwikkeling’ van Klaas Weima (S2 uitgevers)
  • ‘Beyond Brands – Merken zien, trends lezen en weten waarnaartoe’ van Tom Van den Bergh (LannooCampus)
  • ‘Brand Change – Nieuwe inzichten over merkverandering’ van Thierry Cattoir (LannooCampus)
  • ‘Databedreven marketing’ van Danny Oosterveer (Noordhoff)
  • ‘De klant-energieke organisatie – Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden’ van Sonja Stalfoort (Van Duuren Management)
  • ‘Make Dust or Eat Dust 2.0 – Marktleiderschap in een tijdperk van extreme verandering’ van Roland van Kralingen (Business Contact)
  • ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ van Eveline van Zeeland (Management Impact)
  • ‘Online invloed – Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten’ van Bas Wouters & Joris Groen (Boom Uitgevers Amsterdam)
  • ‘Ontmoet de Xceptionals – De transitie naar de overtreffende trap in klantvriendelijkheid’ van Gerrit Piksen (MarketResponse)
  • ‘Platformrevolutie – Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven’ van Martijn Arets (Management Impact)
  • ‘Power Brands 2.0 – De 12 wetten van het nieuwe merkdenken’ van Marc Oosterhout (Adfo Groep)
  • ‘The offer you can’t refuse – Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service?’ van Steven Van Belleghem (LannooCampus & Van Duuren Management)

Om dit jaar in aanmerking te komen voor deze marketingliteratuurprijs, dient een boek te zijn ontstaan binnen het Nederlandse taalgebied en gepubliceerd te zijn in de periode van oktober 2019 tot en met september 2020. Bij het bepalen van de shortlist heeft de jury vooral gelet op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een brede toegevoegde waarde voor het vakgebied en de praktische toepasbaarheid.

Branding en klantbeleving

“Dit jaar valt de aandacht voor merken op met titels zoals ‘Power Brands 2.0’, ‘Beyond Brands’ en ‘Brand Change’. Ook over klantbeleving en service is een aantal interessante publicaties verschenen”, vertelt juryvoorzitter Hans Molenaar, directeur van directeur Beeckestijn Business School. “Dat snap ik wel. Merken moeten zich namelijk staande houden in een steeds competitiever en anoniemer platformlandschap, waar het lastig is om je te onderscheiden.”

“Het is nu belangrijker dan ooit om te laten zien waar je als merk voor staat en om een sterke emotionele connectie te organiseren met je doelgroep. Dat lukt niet met alleen een communicatiecampagne, zoiets vergt een uitstekende organisatie van de klantbeleving. Dat moet je waarmaken en organiseren, zowel binnen als buiten de organisatie. Daarnaast heeft het purpose-denken een sterke invloed op merkontwikkeling. Want als je niet maatschappelijk relevant bent, tel je al bijna niet meer mee.”

“Over digital en data is deze keer juist minder literatuur verschenen, hoewel deze onderwerpen van wezenlijk belang blijven. De digitale ontwikkelingen gaan snel en daar moet marketing zich zeker in blijven ontwikkelen. Wat we dit jaar zien, is dat digital en data niet zozeer als een onderwerp op zich aan bod komen, maar als instrumenten om de merkwaarde te ontwikkelen en om de klantbeleving en service te verbeteren.”

Bekendmaking winnaar

Op donderdag 26 november 2020 presenteren de genomineerde auteurs hun boek tijdens het jaarlijkse ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’-evenement, dat dit jaar online plaatsvindt. De middag biedt een unieke kans om in een kort tijdsbestek veel vernieuwende inzichten op te doen en digitaal kennis te maken met de auteurs. Aan het eind van de middag maakt de jury bekend wie de winnaar is van de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’ én welk boek de titel ‘Beste Marketing Studieboek 2020’ krijgt. Het interactieve event met kennissessies, de prijsuitreiking en netwerkmomenten is van 16.00 tot 17.45 uur en toegankelijk voor belangstellenden. Aanmelden kan via de website van PIM.

Samenstelling van de jury

Voorzitter van de jury is Hans Molenaar. De overige juryleden zijn:

  • Aljan de Boer, head of inspiration Trendsactive
  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
  • Astrid Rose, head of marketing and communications Conservatorium van Amsterdam
  • Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University
  • Brecht Janssen, head of communication & fundraising Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF
  • Egbert Jan van Bel, auteur en hoofdredacteur CustomerTalk
  • Frank van Delft, director CIM7
  • Jeanine Dijkhuis, eigenaar Kies! Marketing, namens het College Register Marketeers
  • Max Kohnstamm, gepassioneerd volger van de ontwikkelingen in het marketingvakgebied
  • Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
  • Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
  • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens
  • Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
  • Wil Wurtz, adviseur klantgericht ondernemen

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie