Naar inhoud

De offlinemarketingstrategieën die je online merk versterken

De meeste marketingactiviteiten spelen zich tegenwoordig in het digitale domein af – en niet zonder reden. De effecten van onlinemarketingcampagnes zijn immers eenvoudig te meten. Verschillende key performance indicators (KPI’s) bieden waardevolle inzichten en aanknopingspunten voor verbetering. Toch moet je ook het effect van traditionele offlinemarketingstrategieën op je online brand niet onderschatten. De beste resultaten behaal je namelijk met een combinatie van online en offline activiteiten. Ontdek welke offlinemarketingstrategieën de meeste impact hebben.


1. De kracht van persoonlijk contact

In het huidige digitale tijdperk vergeten we het soms misschien een beetje, maar ouderwets persoonlijk contact is nog steeds ontzettend waardevol. Niet voor niets is deze trend in offline marketing aan een opmars bezig. De zogenaamde gunfactor speelt hierbij een belangrijke rol. Mensen willen graag zaken doen met mensen. Zoek daarom je klanten actief op en geef daarmee je merk of bedrijf een menselijk gezicht. Beurzen en evenementen zijn hiervoor een uitgelezen kans. Tijdens dergelijke bijeenkomsten kun je veel potentiële klanten in één keer bereiken en tegelijkertijd je concurrentiepositie verstevigen. Het hebben van een goed verhaal is daarbij essentieel. Dat is niet een standaardverkoopverhaal, maar een verhaal dat onderscheidend is en de juiste snaar weet te raken bij je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat klanten nieuwsgierig worden en meer willen weten over jou en je bedrijf. Op die manier genereer je dus indirect meer traffic naar je website en leg je de basis voor een duurzame klantrelatie.

2. Deel je kennis tijdens lezingen en bijeenkomsten

Elke marketeer weet dat het delen van kennis via bijvoorbeeld een blog een makkelijke en eenvoudige methode is om klanten te binden. Dit geldt ook voor het delen van kennis tijdens lezingen en andere bijeenkomsten. Misschien is de impact hiervan zelfs nog wel groter. Door te spreken tijdens belangrijke evenementen heb je een directe interactie met je publiek. Deze toehoorders hebben er bovendien heel bewust voor gekozen om plaats te nemen in de zaal om jouw verhaal te horen. Dit is je kans om klanten rechtstreeks aan te spreken, te inspireren en te overtuigen. Spreken in het openbaar is een bewezen manier om de geloofwaardigheid van je bedrijf te vergroten en jezelf neer te zetten als expert in je vakgebied. Op den duur zijn mensen zelfs bereid om te betalen voor een presentatie van een medewerker van jouw bedrijf. Zo wordt spreken in het openbaar niet alleen een krachtig offlinemarketingmiddel, maar ook een middel om extra inkomsten te genereren.

3. Geef relatiegeschenken met logo cadeau

Met een goed gekozen relatiegeschenk met logo kun je als ondernemer een positieve indruk maken. Het is de ideale manier om de band met klanten en relaties te verstevigen en je online brand te versterken. Zo kun je met een relatiegeschenk een blijk van waardering geven aan trouwe klanten of nieuwe klanten belonen voor hun eerste aankoop. Dit zorgt ervoor dat klanten zich meer betrokken voelen bij jouw merk en zich loyaal opstellen. Daarbij geldt dat hoe origineler het relatiegeschenk, des te beter het is. Denk aan bedrukte, branche-gerelateerde geschenken met een unieke waarde. De huisjes van Delfts blauw van KLM en de Pirelli-kalender zijn daar goede voorbeelden van.

4. Creëer echte merkbeleving tijdens live demonstraties

Of je nu keukens, schoenen of softwareapplicaties verkoopt, klanten wil een product of dienst graag van dichtbij ervaren. Het geven van persoonlijke live demonstraties is daarom een effectieve offlinemarketingstrategie. Je creëert hiermee persoonlijke interactie met je klant en tegelijkertijd zorg je voor een betere merkbeleving. Een exclusieve setting met een select groepje genodigden versterkt dit, bijvoorbeeld in het kader van een productlancering of naar aanleiding van een actueel thema dat relevant is voor jouw doelgroep. Een dergelijk offline event werkt het beste in combinatie met andere onlinemarketingactiviteiten. Geef bijvoorbeeld klanten die een bepaalde whitepaper hebben gedownload op de website exclusief toegang tot een live demonstratie. Zij kennen je bedrijf al en waarderen de expertise die je met ze deelt. Met een live demonstratie geef je vaak net het laatste zetje om tot een aankoop over te gaan.

5. Telefonische acquisitie maar dan van nu

Hoewel telefonische acquisitie tegenwoordig een stuk minder populair is dan vroeger, is het nog steeds een krachtig offlinemarketingmiddel – zeker als het gaat om het zogenaamde warm calling. Een telefoontje is per slot van rekening een stuk persoonlijker dan een e-mail. Bovendien vraagt een telefoongesprek om een directe reactie, hetgeen de kans op een succesvolle verkoop aanzienlijk vergroot. Om warme contacten met potentiële klanten op te bouwen, is wederom een combinatie van online en offline marketing het recept voor succes. Zo kun je e-mailmarketing en social media uitstekend inzetten om je doelgroep bekend te laten worden met je merk of bedrijf. Tijdens beursbezoeken en evenementen kun je tevens contactgegevens uitwisselen, waardoor je een mooie aanleiding hebt om een prospect telefonisch te benaderen. De beste aanpak hierbij is het aanbieden van gratis advies, het doen van een introductieaanbieding of het promoten van een product of dienst die perfect aansluit bij de wensen en behoeften van de mogelijke klant.

Kortom, online- en offlinemarketingstrategieën kunnen niet zonder elkaar. Focus je daarbij op directe en persoonlijke communicatie met specifieke doelgroepen en biedt potentiële klanten zo de kans om jouw bedrijf of instelling écht te leren kennen – online en offline.

Rosanne van der Putten is contentmarketeer bij onlinemarketingbureau 2Bfound.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie