Naar inhoud

De ommekeer in de pakketbezorging in Nederland door COVID-19

De uitbraak van de COVID-19-pandemie heeft ontegenzeggelijk geleid tot een versnelde groei van online shopping. Zelfs digibeten hebben inmiddels het gemak van winkelen bij een webshop ontdekt. Nederlanders hebben tijdens de intelligente lockdown dan ook massaal online besteld en dit heeft gezorgd voor een grote drukte bij pakketbezorgers. Maar liefst 73 procent van de Nederlandse e-shoppers zegt vertraging te hebben ondervonden bij de verzending van online aankopen. Toch heeft de meerderheid daar begrip voor.

Dat blijkt uit een onderzoek van verzendplatform Sendcloud onder 8.000 e-shoppers, waaronder 1.000 Nederlanders.

Nederlanders hebben geduld maar wel beperkt

In tijden van crisis zijn Nederlanders bereid maximaal 5,4 dagen op hun levering te wachten – dat komt neer op 35 procent extra levertijd vergeleken met normaal. Hoewel zij het in crisistijd geen probleem vinden langer te wachten op een pakket, zijn de Nederlandse consumenten van alle onderzochte Europeanen wel het minst geduldig. Gemiddeld zijn consumenten in Europa bereid 6,4 dagen op hun bestelling te wachten en Fransen zelfs 7,4 dagen.

Flexibiliteit in Nederland essentieel voor tevreden klanten

Opvallend is dat Nederlanders in crisistijd flexibele bezorging (37%) verkiezen boven lage verzendkosten (22%) of snelle levering (23%). Dat betekent dat consumenten zelf kunnen kiezen waar en wanneer hun pakketje geleverd wordt. Hoewel Nederlanders internationaal bekend staan als gierig, zijn het juist Fransen die goedkope verzending (37%) noemen als voornaamste reden om te kiezen voor een specifieke bezorgdienst. In Oostenrijk (36%) en Duitsland (32%) is een eerdere positieve bezorgervaring juist de belangrijkste drijfveer om een bepaalde bezorgdienst te selecteren.

Consumenten al vroeg informeren over de bezorgopties

“Het kan voor online retailers enorm lastig zijn om in crisistijd of tijdens piekperiodes aan de verwachtingen van consumenten te voldoen”, stelt Rob van den Heuvel, co-founder & chief executive officer van Sendcloud. “Nederlanders blijken best wel wat geduld te kunnen opbrengen, zolang ze maar zelf inspraak hebben in waar en wanneer hun bestelling geleverd wordt. Dat betekent dat webwinkels consumenten al vroeg in het bestelproces inzicht moeten geven in de bezorgopties en consumenten hierin ook keuzevrijheid moeten bieden. Alleen op die manier kunnen die organisaties consumenten ook in crisistijd optimaal bedienen en aan zich binden.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie