Naar inhoud

De omzet in e-commerce blijft gestaag groeien in Nederland

In 2018 steeg de omzet in e-commerce opnieuw ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is terug te zien in het aandeel van de verkopen via webshops in het Nederlands bruto binnenlands product. Naar verwachting beslaat deze 3,4 procent van het bbp en is de totale online verkoop daarmee goed voor 24,95 miljard euro. Online verkoop kent al geruime tijd een sterke groeicurve. In 2018 is de verwachte groeiratio van e-commerce dan ook 10,9 procent. Ondanks dat dit aandeel van gestaag blijft groeien, zijn Nederlandse consumenten niet de fanatiekste shoppers van Europa. De Engelsen, Fransen en Duitsers shoppen liever online dan de gemiddelde Nederlander.

E-commerce in Nederland

Dit blijkt uit het ‘Ecommerce Report The Netherlands 2018’ van de brancheorganisatie Ecommerce Foundation. Het rapport is in samenwerking met IT-dienstverlener SAP opgesteld. Als Nederlanders online shoppen, doen zij dit het liefst bij Nederlandse winkels. Chinese webwinkels volgen Nederland op de voet. Meer dan de helft van de uitgaven aan buitenlandse aankopen (59%) wordt in Chinese webshops besteed. 34 procent van de online uitgaven wordt gedaan bij andere Europese landen. Zo kiest de Nederlandse consument met enige regelmaat voor Engeland (24%) of Duitsland (19%).

Verschillen offline en online

Online geeft de Nederlanders het meeste uit aan kleding. Ook aan technische snufjes besteden ze genoeg geld. Verzorgingsproducten en sportartikelen zien ze toch liever in het echt en hier wordt dan ook weinig online omzet in behaald. Als we naar online services kijken, boekt de Nederlander het vaakst vliegtickets en vakantieverblijven op het internet. Reisbureaus krijgen dan ook minder vaak een bezoekje. De soort producten of services die ze online aanschaffen, verschillen niet tussen verschillende leeftijdsgroepen.

Bieden consistente ervaring

“Steeds meer Nederlandse consumenten shoppen online”, duidt Mark de Bruijn, vice president & head of marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience. “Maar of consumenten nu online of offline shoppen, het is belangrijk dat ze een consistente ervaring hebben. Online shoppen moet aanvoelen alsof je in een winkelstraat loopt en net die ene winkel binnengaat die je aandacht trekt. Deze ervaring moet zowel in de winkel als bij de internetversie van deze retailer persoonlijk en aantrekkelijk zijn. Online is het daarnaast van extra groot belang dat je helder communiceert met de klant. Zo voorkom je dat deze bijvoorbeeld bij het uitchecken voor onverwachte verzendkosten komt te staan. Door helder en transparant te zijn, weet de klant precies wat hij van een merk kan verwachten. Dat geeft vertrouwen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SAP.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie