Naar inhoud

De onderscheidende marketingacties in e-commerce voor 2019

In 2018 zagen we voor het eerst dat de groeicijfers in de e‑commerce afvlakken. Het groeicijfer daalde met gemiddeld 2 procent. Uit de meest recente ‘Thuiswinkel Markt Monitor’ blijkt dat de online bestedingen van speelgoed, elektronica en kleding in 2018 met 14 procent zijn gestegen. Een jaar eerder was dit nog 16 procent. En deze afvlakkende groei geldt ook voor andere online bestedingen. Dit roept 2 vragen op. Hoe kunnen webwinkeliers groeien in een markt waarin de concurrentie steeds meer voelbaar wordt? En op welke marketing­activiteiten gaat de e‑commerce zich richten om in 2019 het verschil te maken?

Deze 2 vragen staan centraal in het ‘E-commerce Marketing Trendrapport 2019’, dat dit jaar zijn eerste editie beleeft. Het rapport is een gezamenlijke uitgave van IT-dienstverlener Spotler en brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Aan de basis van het onderzoeksrapport ligt een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder 285 e-commerce-marketeers en webwinkeliers. Zo zijn de marketingtrends voor 2019 in kaart gebracht.

De marketingtrends in 2019

In totaal geeft het rapport in 14 conclusies een beeld van de marketingtrends in de Nederlandse e‑commerce.

Als je zeker weet dat je een jonge doelgroep aanspreekt, dan zou ik mijn geld inzetten op Instagram, Snapchat en YouTube.

Laurent de Groof

Organisatie:

  • de speerpunten in de e-commerce in 2019 zijn contentmarketing, search engine optimization en advertising;
  • e-commerce-marketeers zijn óf onderdeel van het marketingteam óf van een zelfsturend team;
  • 57 procent van de e-commerce-marketeers gebruikt Google Analytics om resultaten te meten;
  • omzet is de belangrijkste key performance indicator voor de marketingactiviteiten.

Omnichannel-marketing:

  • 44 procent van de e-commerce-marketeers past in 2019 een omnichannel-strategie toe;
  • social media, de eigen website en nieuwsbrieven zijn de belangrijkste marketingkanalen;
  • omnichannel-marketing levert vooral meer verkoop en een toename in webshopbezoekers op;
  • vergeleken met fysieke winkels stegen de verkopen in de webshop het hardst in 2018.

E-mailmarketing automation:

  • 55 procent van de e-commerce-marketeers gebruikt software voor e-mailmarketing of marketing automation;
  • e-mail is belangrijk voor productnieuwsbrieven, actiemails en welkomstcampagnes;
  • e-mailmarketing en marketing automation leveren vooral meer verkoop op.

Social media & influencer-marketing:

  • Facebook en Instagram zijn belangrijke kanalen waarvoor e-commerce-marketeers content ontwikkelen;
  • social media leveren vooral een toename in engagement en een toename in webshopbezoekers op;
  • 29 procent van de e-commerce-marketeers zet influencers in voor promotiedoeleinden via social media.
Het is verleidelijk te denken in acquisitiekosten per order, maar het is zinvoller om te kijken naar de zogenoemde customer lifetime value.

Arjan van Oosterhout

Duiding door e-commerce-experts

Op de uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek hebben 4 e-commerce-experts gereageerd. Dat zijn Arjan van Oosterhout van Twinkle, Laurent de Groof van Retail Insiders, Gino Thuij van de University of Applied Sciences van de Hogeschool Zeeland en Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream. Zo vinden de heren het opvallend dat webwinkeliers e‑mail slechts inzetten voor product­nieuwsbrieven en actiemails en niet voor effectievere campagnes als de verlaten-winkelwagen­campagne en de verjaardags­campagne. Zij wijzen webwinkeliers erop dat ze in 2019 een concurrentie­voordeel behalen als ze deze campagnes wel inrichten.

Waarom moeten consumenten bij iedere webshop een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven? Kan die registratie niet handiger?

Gino Thuij

Duidelijke conclusies over e-commerce

De samenstellers van het rapport trekken een drietal duidelijke conclusies over de ontwikkelingen in de Nederlandse e-commerce-business:

  1. omnichannel-marketing is goed voor de online verkoop en het webshopbezoek;
  2. webwinkeliers laten belangrijke e-mailcampagnes links liggen;
  3. social media zijn niet bedoeld als verkoopkanaal.
Alles voor een glimlach is straks niet meer voldoende als Amazon en Alibaba zich echt roeren op de Nederlandse markt.

Marco Derksen

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Spotler. De quotes in dit artikel komen uit dat rapport.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie