Naar inhoud

De online aankopen voor Kerstmis bereiken deze week hun piek

Black Friday is al enorm belangrijk geweest voor e-commerce-spelers, maar Kerstmis zorgt voor nog betere resultaten in de Nederlandse webshops. Vooral in deze tweede week van de decembermaand wordt in piek in de verkopen verwacht. Opvallend genoeg was in de derde week van december 2017 een terugval te zien. De verwachting is verder dat consumenten na de kerstdagen weer meer online aankopen doen.

Dat blijkt uit analyses van de eigen data door retargeting-specialist RTB House. Het bedrijf heeft het winkelgedrag van Nederlanders in kaart gebracht in het kader van een groter onderzoek met data uit Europa, Zuid-Amerika, Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.

Aanloop naar Kerstmis

De kans dat Nederlanders een webwinkel bezoeken en een aankoop doen, is het grootst in de 2 weken voor Kerstmis. In 2017 was er op de zondag 2 weken voor kerst een piek in het aantal aankopen. Op die dag lag het aantal bezoeken aan webshops 44 procent hoger dan het maandgemiddelde. De bezoekers kochten 43 procent meer dan het decembergemiddelde. Zaterdagen zijn het minst e-commerce-vriendelijk. Het aantal webshopbezoekers lag 13 procent lager dan het maandgemiddelde en het aantal transacties was 8 procent lager dan gemiddeld.

Rustige kerstdagen

Ongeveer 4 dagen voor Kerstmis neemt langzaam maar zeker het bezoek aan webshops af en bereikt het op 25 december het laagste punt. Het bezoek aan webshops ligt dan 40 procent lager dan het decembergemiddelde. Het aantal transacties is ook lager en ligt 55 procent onder het maandgemiddelde.

Belang klantengagement

“Online shoppers in december lijken vooral in de eerste helft van de maand hun aankopen te doen, en niet op het laatste moment. Last-minute-aankopen gebeuren bij voorkeur in fysieke winkels”, zegt Cyril Westerhof, country manager Benelux van RTB House. “Daarom is het raadzaam om specifieke activiteiten te blijven ondernemen om klantengagement en verkoop een boost te geven. De decembermaand biedt ook goede kansen om klanten, die je winkel enkele weken geleden hebben bezocht en toen niks hebben gekocht, weer te bedienen.”

Lange-termijn-acquisities

“Lange-termijn-acquisitie en het cultiveren van klanten die herhaalaankopen doen, zijn voor de meeste marketeers het ultieme eindspel”, stelt Cyril Westerhof. “Zorg daarom voor budget voor recent actieve shoppers om te zorgen dat ze deze herhaalaankopen doen. Er is meer urgentie vlak na kerst en late shoppers kunnen een flinke bijdrage leveren aan de decemberverkopen.”

Periode na de kerst

Het aantal bezoeken aan webshops en het aantal transacties beginnen na Kerstmis incrementeel te stijgen. Zo noteerde 27 december 2017 wereldwijd 3 procent meer bezoeken aan webshops dan gemiddeld en lag het aantal aankopen ook 3 procent hoger dan het gemiddelde. Dat zijn de hoogste aantallen direct na de kerstdagen.

Gepersonaliseerde retargeting

“Een groeiend aantal bezoekers en conversies na kerst kunnen te maken hebben met het begin van de uitverkoop van het nieuwe jaar, wat ook een populair winkelseizoen voor e-commerce is”, aldus Cyril Westerhof. “Daarom is het de moeite waard om advertising-kosten te plannen op basis van online-shopping-trends. Gepersonaliseerde retargeting is een belangrijke tool die reclameboodschappen gedurende het gehele winkelseizoen zo nauwkeurig mogelijk personaliseert. Met artificial intelligence-technologie en deep learning-algoritmen die retargeting aansturen, kunnen marketeers advertenties weergeven met de meest gewenste producten voor iedere individuele klant.”
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie