Naar inhoud

De online beleving van Nederlanders op Koningsdag 2017

Ondanks de relatief lage temperatuur was Koningsdag 2017 wederom een groot feest. Niet alleen in Tilburg, Amsterdam of Utrecht, maar zeker ook op de social media. Zoals het Nederlanders betaamt, is het weer in het digitale domein een belangrijk issue. Maar ook de hashtag #koninginnedag is nog steeds populair. Feit is dat iedereen graag deelt wat hij doet: er werden meer berichten over Koningsdag gepost dan de voorgaande jaren.

Opmerkelijkste online gebeurtenissen


De opmerkelijkste online gebeurtenissen tijdens de vijftigste verjaardag van Koning Willem-Alexander op een rij:

  • Tegen alle verwachtingen in was het weer goed. Dat heeft geleid tot twee keer zo veel posts over zon dan over regen.
  • In totaal verschenen 58.216 berichten op Facebook, Instagram en Twitter met #koningsdag of #kingsday.
  • 15.825 keer is gesproken over Koning Willem. Meer dan 20.000 keer over Willem-Alexander. De hashtag #willemalexander50 is meer dan 8.000 keer gebruikt.
  • Ook andere leden van de koninklijke familie zijn populair. Dat heeft gezorgd voor meer dan 10.000 berichten over Maxima. Amalia werd bijna 4.400 keer genoemd.
  • Andere populaire hashtags waren: #oranje, #tilburg en #amsterdam.
  • Als we kijken naar posts zonder hashtag, zien we zo’n 146.122 berichten over Koningsdag.
  • Opvallend is dat veel posts verschenen met de hashtag #koninginnedag. Bij nadere bestudering blijken deze posts vooral over de toekomst te gaan. Als Amalia haar vader opvolgt, vieren we Koninginnedag namelijk op 7 december.
  • Natuurlijk houden we ook van klagen. 4 procent van alle berichten was negatief van toon. Daar staat 33 procent positieve berichtgeving tegenover.
  • Ook in andere landen werd enthousiast gepost over Koningsdag. Het ministerie van Buitenlandse Zaken (@MinBZ) vierde mee. Ambassades van over de hele wereld stuurden felicitaties naar de koning. Na Nederland verschenen de meeste koningsdagberichten in België. Op de derde plek, heeft verrassend, staat Mali. Wellicht hebben de Nederlandse militairen hun eigen feestje op social media gevierd.
  • De meest invloedrijke post was van @NOS (bijna 900.000 volgers) over gemaakte selfies in Tilburg.
  • En natuurlijk haakten veel bedrijven weer in op #koningsdag, waaronder Heineken en Bavaria. Maar ook Netflix, Chocomel, bol.com, AllSecur en WNF kwamen met grappige berichten.

De gegevens zijn afkomstig van Coosto, leverancier van een analysetool voor social media.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie