Naar inhoud

De online supermarkt komt steeds meer in trek

Hoewel de webshop inmiddels een ingeburgerd fenomeen is, leek het digitale domein lange tijd onherbergzaam terrein voor de dagelijkse boodschappen. Maar langzamerhand komt daar verandering in. Naar verwachting zal de consument zijn supermarktboodschappen steeds vaker online gaan doen. In 2015 is het online omzetaandeel binnen supermarkten opgelopen van 1 naar 1,6 procent aan het einde van het jaar.

Online boodschappen

Dat is te lezen in het onderzoeksrapport 'Online boodschappen doen wordt populairder' van ABN AMRO. De bank verwacht dat dit aandeel verder oploopt naar 9 procent in 2025 en dat deze online markt voor supermarkten in dat jaar ongeveer 3,7 miljard euro groot zal zijn. Nu is dit 389 miljoen euro. Van zijn totale uitgaven besteedt de consument ongeveer 17 procent online. Naar verwachting groeit  dit naar 33 procent in 2025, waarbij het groeitempo tot 2020 hoger ligt dan daarna.

Nieuwe toetreders

De consument heeft online al enige tijd meer keuze dankzij nieuwe bezorgdiensten zoals Picnic, Marley Spoon en HelloFresh. Mogelijk gaan nog meer binnen- en buitenlandse toetreders zich in dit speelveld mengen. De groei, aanwezigheid en dreiging van deze nieuwe spelers, geeft de gevestigde orde een reden om inspanningen rondom online verkoopkanalen aan te scherpen. Verdere professionalisering leidt tot meer gemak voor de consument, bijvoorbeeld door snellere en betere bezorging, maar ook door gemakkelijker mobiel boodschappen te doen.

Nieuwe klantengroepen

Er zit dus veel groeipotentie in de markt voor online boodschappen doen. Tegelijkertijd zien de onderzoekers ook enkele factoren die verdere groei vertragen zoals de winkeldichtheid en bepaalde productkenmerken. Online bestellen levert een aanzienlijke tijdsbesparing op. Ook liggen er kansen bij nieuwe klantengroepen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het zakelijke segment. Online marktleider AH haalt nu 25 tot 30 procent van haar online omzet uit het midden- en kleinbedrijf en institutionele klanten.

Meer beleving in supermarkten

Om onderscheidend te blijven, gaan de fysieke supermarkten naar verwachting meer inzetten op service en beleving. Daarbij ligt een nadruk op versproducten en zijn minder droge kruidenierswaren in de schappen te vinden. Ook zal meer achtergrondinformatie over producten verschaft worden, bijvoorbeeld via technologie. Deze technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de winkelbeleving.

Toename kleine stadssupermarkten

Tevens zijn combinaties van supermarkten met horeca- of speciaalzaken mogelijk. De onderzoekers verwachten verder dat er in de stad meer kleine supermarktwinkels ontstaan, die zich met bijvoorbeeld kant-en-klare producten richten op het gemak voor de consument. De consument kan in die stadswinkels in korte tijd de dagelijkse boodschappen doen. Naar verwachting gaat er inkrimping plaatsvinden bij het segment van supermarkten met een winkeloppervlakte tussen de 400 en de 1.000 vierkante meter.

Het volledige rapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie