Naar inhoud

De onomkeerbare transitie naar de nieuwe realiteit in retail

De dynamiek tussen online en offline verkoop in retail is altijd al groot en flexibel geweest. De afgelopen periode heeft echter laten zien dat de verschuiving naar online verkoop als primair kanaal onomkeerbaar is. Hiermee verandert automatisch ook de functie van de fysieke winkel. Naast verkooppunt dient deze meer en meer als fulfilmentcenter. Inzicht in de actuele beschikbare voorraad is daarmee dan ook belangrijker dan ooit tevoren. Wat heb je nodig om de winkelvoorraad optimaal te kunnen benutten? De technologie radio frequency identification (RFID) biedt op deze vraag een passend antwoord.


Maak gebruik van wat je al hebt

De meeste winkels zijn oorspronkelijk niet ingericht als fulfilmentcenter. De bestaande winkelindeling en winkelvoorraad functioneren daardoor niet optimaal, zoals dat wel het geval is in een distributiecentrum waar orders worden klaargemaakt. Om te voorkomen dat het afhandelen van – online – orders flink in de kosten loopt en op de marges drukt, is het belangrijk om dit proces zo goed als mogelijk vorm te geven. Dat betekent overigens niet direct dat een volledig nieuwe indeling van je winkel of magazijn noodzakelijk is.

Toepassing van RFID-technologie

Door gebruik te maken van RFID-technologie hoef je niet of nauwelijks te verbouwen, terwijl je toch real-time inzicht hebt in de voorraden van winkellocaties. RFID helpt om nauwkeurig bij te houden wat je wel en niet in huis hebt. Deze gedetailleerde voorraadinformatie kan onder meer worden gebruikt bij het klaarzetten van bestellingen en de optimalisatie van dit proces. Door RFID te gebruiken, kun je als retailer ook specifieke tijden aan de klanten beloven voor het ophalen of bezorgen van bestellingen.

Waarborgen van goede service

Dit kan op zo’n nauwkeurige manier worden gedaan dat het zorgt voor minder operationele kosten en tegelijkertijd de goede service waarborgt. Door zowel de voorraad in het distributiecenter als de voorraad in de winkel te benutten, kun je als retailer beter inspelen op de wensen van de klanten. Bovendien zorgt dit voor minder out-of-stock-scenario’s. Hiermee wordt ook het actief beheren van de voorraad een stuk gemakkelijker, bijvoorbeeld door tijdig bepaalde producten af te prijzen.

Een nieuwe retailrealiteit

Het is bewezen dat het gebruik van RFID de nauwkeurigheid van de voorraad – en hiermee het vertrouwen van de klanten – aanzienlijk vergroot. Als een klant de winkel binnenloopt om een bepaald paar schoenen in een specifieke maat te kopen, kan een winkelmedewerker dankzij deze technologie direct via een mobiel apparaat zien of dit product op voorraad is en waar: in de winkel, het distributiecenter of bij een ander filiaal.

Optimale klantbediening

Hierdoor hoeft de winkelmedewerker niet na lang zoeken met lege handen uit het magazijn terug te komen met slecht nieuws. Daarnaast kan de medewerker het item ook direct voor de klant bestellen wanneer het in de winkel niet op voorraad is. Dankzij RFID-technologie kun je als winkelier artikelen dus snel en efficiënt lokaliseren, hetgeen de kans op een succesvolle transactie sterk vergroot.

Omnichannel-beleving

Zo speelt RFID een belangrijke rol in het nog beter integreren van de verschillende verkoopkanalen en het realiseren van een omnichannel-beleving. Als retailer krijg je tenslotte de flexibiliteit om je voorraad optimaal te benutten en tegelijkertijd op een winstgevende manier aan de uiteenlopende wensen van de klanten te voldoen. De nieuwe realiteit voor de retailsector staat daarmee voor de deur.

Pieter Van den Broecke is managing director Benelux en Duitsland bij technologiebedrijf Manhattan Associates.

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie