Naar inhoud

De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijkse leven

Na 45 jaar is de aanwezigheid van barcodes in het dagelijkse leven vanzelfsprekend geworden. We komen de codes praktisch overal tegen, maar voor de meeste van ons is het slechts een stel lijnen en spaties die ons helpen om transacties te voltooien. Maar barcodes zijn zoveel meer dan dat. De streepjescodes ondersteunen ons in van alles, van winkelen en uit eten gaan, tot de logistieke sector en zelfs de gezondheidszorg. Naar schatting zijn meer dan een biljoen producten voorzien van een barcode. En dit aantal neemt alleen maar toe naarmate er meer producten en diensten worden gecreëerd.

Het ontstaan van de barcode

De barcode is in 1952 op de markt gebracht door Norman Joseph Woodland en Bernard Silver en is geïnspireerd op de morsecode. In 1974 is de barcode voor het eerst gebruikt om een pakje kauwgum te scannen. Sindsdien heeft de barcode de retailwereld overgenomen en de manier waarop we tegenwoordig winkelen getransformeerd. Buiten het feit dat barcodes ervoor zorgen dat caissières producten kunnen scannen om te verwerken, kunnen winkelmedewerkers door middel van het scannen van barcodes ook additionele informatie van producten op locatie ophalen.

Om nog meer prestatievoordeel uit barcodes te kunnen halen, zijn er tegenwoordig naast de traditionele 1D-streepjescode die bestaan uit lijnen en spaties ook 2D-streepjescodes beschikbaar. De 2D-codes bestaan uit veel kleine, afzonderlijke punten in vierkante vormen en kunnen aanvullende gegevens bevatten.

Van het magazijn tot de winkel

De logistieke reis van een product start vaak in een magazijn en de barcode heeft dan ook grote invloed op de manier waarop artikelen wereldwijd worden vervoerd. Door gebruik te maken van barcodes die geschikt zijn voor handheld en draagbare scanners kan het magazijnpersoneel artikelen efficiënt ophalen, verpakken, lokaliseren, opslaan en verzenden. Buiten de geschikte hardware voor deze handelingen, is de software ook van cruciaal belang voor efficiënt magazijnbeheer. De software moet namelijk gegevens naar behoren verzamelen en analyseren. Mobility DNA in combinatie met mobiele computers TC52 en TC57 van Zebra Technologies creëert een naadloze oplossing voor magazijnmedewerkers.

Ook in de winkel biedt dit technologiebedrijf retailers verschillende mobiele computeroplossingen om de productiviteit van winkelmedewerkers te vergroten en de klantervaring te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de PS20 Personal Shopper Solution. Dit is een handheld scanner waarmee consumenten op hun eigen gemak producten kunnen scannen en shop as they go. Deze mogelijkheid opent een heel nieuwe manier van effectieve klantbenadering. Winkels kunnen hun klanten namelijk volgen, persoonlijke kortingen aanbieden op basis van eerdere aankopen en zelfs waarschuwen voor mogelijke allergierisico’s.

De toepassing in de gezondheidszorg

Ook in andere industrieën speelt de barcode een cruciale rol. In de gezondheidszorg vervangt de barcode namelijk een groot deel van het gebruikelijke pen-en-papierwerk en kan het accuraat en snel voorzien in informatie over patiënten, medicaties en behandelingen. Het gebruik van barcodes in combinatie met mobiele oplossingen in de gezondheidszorg stelt medewerkers in staat meerdere patiënten tegelijk te behandelen, meer tijd aan bed te besteden, de workflow efficiënter in te delen en de kans op fouten te verkleinen.

Wat de toekomst betreft, is de barcode niet meer weg te denken. Naast dat de barcode de retailwereld heeft beïnvloed, heeft het namelijk ook op andere industrieën een positieve invloed gehad. De barcode is dus here to stay en blijft zich hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar positief ontwikkelen.

Casper Zweers is sales director Benelux bij technologiebedrijf Zebra Technologies.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie