Naar inhoud

De ontwikkelingen in de verbetering van data-analyse in 2020

Niet alleen treden we weldra een nieuw decennium binnen, ook op het gebied van data – en dan specifiek dataformats – maken we sprongen voorwaarts. Waar in 2013 nog slechts 162 dataformats bestonden, zijn dit er in 2019 maar liefst 342. Data van verschillende formats zijn lastig te verbinden en te combineren, waardoor het analyseren van data meer en meer tijd kost. 2020 wordt echter het jaar van de harmonisatie. Er zijn verschillende technologieën in opkomst die het huidige datamozaïek kunnen ombuigen naar nieuwe mogelijkheden. Straks kunnen we meer data dan ooit aan elkaar koppelen, met datacatalogi als een belangrijk houvast.

Dit zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen op datagebied in 2020 op een rij.

1. Van big data naar wide data

Met een oneindig schaalbare cloud-opslag is big data voor de meeste bedrijven geen probleem meer, zeker wanneer er genoeg analysetools zijn om orde te scheppen in de chaos. Deze eerste horde is inmiddels genomen. De volgende drempel wordt gevormd door wide data.

In de loop der jaren zijn dataformats gevarieerder geworden, met als gevolg dat er veel verschillende databases zijn die geschikt zijn voor verschillende datasoorten. Door verschillende dataformats te bundelen, kun je als bedrijf aanzienlijke hoeveelheden big data efficiënt verwerken. Bedrijven die hierop inspelen, hebben zo in 2020 al een stap voor op de concurrentie.

2. De opkomst van DataOps

Is data operations (DataOps) hetzelfde als development operations (DevOps), maar dan voor data? Nee, absoluut niet. DataOps kan beter worden beschreven als een soort extensie van DevOps. Het is een methode – net als DevOps – maar dan gericht op hoe je data effectiever in kunt zetten, door onder andere het gebruik van artificial intelligence (AI) en betere flows tussen verschillende datasilo’s. Het levert flink wat flexibiliteit voor datamanagement en voor een kortere doorlooptijd van data.

Door de kortere doorlooptijd heb je data sneller omgezet van ruwe data naar waardevolle informatie. Combineer dit met technologieën voor business intelligence (BI) als self-service analytics en je krijgt zo een vlotte doorstroming van de informatiewaardeketen.

3. Actieve datacatalogi

Een datacatalogus is een softwaretool die organisaties gebruiken om alle metadata te centraliseren en die bijvoorbeeld informatie biedt waar je bepaalde data kunt vinden. Datacatalogi worden zo door bedrijven gebruikt om hun nogal diverse databestanden te inventariseren en op elkaar af te stemmen, waardoor je je gegevens eenvoudig kunt beheren en begrijpen. Met de opkomst van artificiële intelligentie in steeds meer sectoren komt ook hier verandering in.

In 2020 vindt – door onder andere kunstmatige intelligentie – een shift plaats van passieve en manuele data-inventarisatie naar een actieve en adaptieve manier van databeheer. Door je data meer toe te spitsen op je doelen kan de actieve datacatalogus gepersonaliseerde informatie leveren. Oftewel, als organisatie krijg je relevantere inzichten en op maat gemaakte informatie.

4. Datageletterdheid als dienst

Al deze opkomende technologieën zijn echter niet in staat om zichzelf draaiende te houden zonder dat er mensen bij komen kijken. Om trends als DataOps en wide data effectief in te zetten, moeten mensen begrijpen hoe zij data moeten lezen plus analyseren en hoe ze ermee moeten werken plus communiceren.

Door partnerschappen aan te gaan met leveranciers op basis van een combinatie van software en diensten zoals opleiding en ondersteuning, kunnen organisaties afstevenen op een hogere datageletterdheid – ook onder de medewerkers die niet geregeld met data werken. Zo kan datageletterdheid vervlochten worden in de gehele organisatie.

5. Shazam voor data

Als laatste kunnen we verwachten dat Shazam voor data een vlucht neemt in 2020. Voor wie Shazam niet kent, dit is een app die de titel en artiest van een liedje kan ontdekken als je de app voor de speaker houdt. Hetzelfde wordt ook mogelijk voor data – een concept dat door data-analisten erg wordt omarmd.

Projecteer je data op een systeem en krijg inzicht in verschillende parameters, zoals informatie over de gebruiker, datakwaliteit en wat er veranderd is in een bepaalde tijdspanne. Algoritmes kunnen in dit traject ondersteuning bieden door ook afwijkingen op te speuren en zo nieuwe analyses voor te stellen.

Fragmentatie hoeft dus niet per se een slechte ontwikkeling te zijn, zolang je het maar in je voordeel laat werken. Elke trend vormt een tegel voor het leggen van een datamozaïek in een complexe en gefragmenteerde wereld. Daar speelt het gebruik van data in de hele onderneming een belangrijke rol en dit leidt ons naar de volgende fase van succes in het digitale tijdperk.

Dan Sommer is senior director & global market intelligence lead bij softwarebedrijf Qlik.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie