Naar inhoud

De opmerkelijke trends in de voedselconsumptie in Nederland

In het net afgelopen jaar hebben Nederlanders noodgedwongen meer in eigen huis doorgebracht dan voorgaande jaren. De oorzaak is voor eenieder duidelijk: de COVID-19-pandemie. De wereldwijde epidemie heeft opvallende verschuivingen teweeggebracht in de boodschappen die consumenten in 2020 online hebben besteld. Onder hen is de behoefte aan luxueus vlees en luxe vis zeker sterk gegroeid en bovendien hebben ze veel meer koffie gekocht. Ook heeft de verkoop van schoonmaakproducten een enorme impuls gekregen.

Dat blijkt de jaarlijkse analyse van de bestellingen van de inmiddels meer dan 500.000 klanten van onlinesupermarkt Picnic. Op basis daarvan is een overzicht gemaakt van de meest bestelde supermarktproducten in Nederland in 2020. Hierbij is onderzocht welke boodschappen naast de traditionele top 3 van halfvolle melk, bananen en komkommers relatief gezien het meeste in trek zijn geweest.

Thuis uiteten

De sluiting van de horecagelegenheden en het verplichte thuiswerken hebben voor opvallende trends gezorgd. Zo is de verkoop van luxueus vlees en luxe vis in extreme mate gestegen vergeleken met 2019. Het aantal bestelde ossenhazen is met bijna 700 procent gestegen. Daarmee is het een van de producten geweest die het snelste in populariteit zijn gegroeid. Een andere opvallende stijger is ribeye. Daarvan is de afzet met 463 procent toegenomen.

Ook exclusievere visproducten hebben gretig aftrek gevonden. Verse oesters zijn bijvoorbeeld 143 procent meer over de digitale toonbank gegaan, producten om zelf sushi te maken zijn 95 procent geplust. “Toen het in de restaurants niet meer kon, gingen mensen thuis uiteten”, duidt Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, chiquere en specialere producten in huis halen.”

Hygiëne op één

De pandemie heeft er ook voor gezorgd dat veel Nederlanders de handen uit de mouwen hebben gestoken. Niet alleen is meer geklust, ook voor schoonmaakbeurten hebben Nederlanders hun hand niet omgedraaid. Integendeel, de verkoop van meubelreiniger is bijvoorbeeld met meer dan 100 procent gestegen. Dat product staat daarmee op de 34e plek van de snelste stijgers. Ook een spray allesreiniger (+82%) en schoonmaakhandschoenen (+76%) zijn hard gegaan. “Als je de bestellingen ziet, lijkt hygiëne nog veel belangrijker te zijn geworden dan het al was”, stelt Michiel Muller. “Het kan Nederlanders kennelijk niet schoon genoeg zijn.”

Dat is ook nodig geweest, want Nederlanders hebben heel wat af gekookt en gebakt – gelet op de bestelcijfers van Picnic. Er is ruim twee keer zo veel vers quichedeeg verkocht, bladerdeeg is met 134 procent gestegen en hartige bakkersspecialiteiten zijn met 66 procent omhoog gegaan. Daarnaast is tevens de sterke boost opvallend die koffieproducten hebben gekregen. Zo is de verkoop van Nespresso-capsules met 280 procent door het dak gegaan. Parallel daaraan heeft de verkoop van halfvolle houdbare melk en koffiemelk een vlucht genomen. Deze producten zijn in de top 50 van bestverkochte producten respectievelijk geklommen van plek 11 naar plek 7 en van positie 38 naar positie 27.

Hipsterhoofdstad

De analyse toont niet alleen de landelijke trends, maar laat ook zien in welke plaats welke producten het populairste zijn geweest. Waar wonen de grootste herbivoren, zuivelliefhebbers en waar wordt vooral biologisch gekocht? De verschillen tussen de drie grootste steden zijn daarbij groot. Amsterdammers hebben zich wederom laten gelden als liefhebbers van hipstervoeding. Bij eerdere analyses is Amsterdam al als avocadohoofdstad uit de bus gekomen, in 2020 is Mokum gekroond tot haverdrankhoofdstad. De haverdrank barista van Oatly is een populaire melk voor de vele koffie die thuis is gedronken. Verder zijn de biologische fairtradebananen in trek geweest, net als de hoemoes naturel van Maza.

Zoet en gezond

In Rotterdam houden ze vooral van natuurlijk gezoete producten. De suikervrije cola Pepsi Max staat in die stad bovenaan de boodschappenlijsten, op de voet gevolgd door Hollandse aardbeien. Zoete aardappelen vallen ook goed in de smaak in de Maasstad. De grootste liefhebbers van gezond water wonen in Den Haag. In de Hofstad gaat het koolzuurvrije mineraalwater van Bar-le-Duc grif over de digitale toonbank. Eveneens populair zijn de ongezouten roomboter van Zuivelmeester en de pruimtomaten.

Foto: Picnic

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie