Naar inhoud

De opmerkelijkste trends in online advertising richting 2021

In het reclamelandschap heeft de afgelopen jaren een duidelijke verschuiving van offline adverteren naar online advertising plaatsgevonden. Enerzijds heeft dat te maken met een verdere toename van het gebruik van het internet. Anderzijds is dit gerelateerd aan de toegenomen behoefte aan inzicht in de effectiviteit van reclameboodschappen en dat is online aanmerkelijk beter realiseerbaar dan offline. Deze tendens is overduidelijk versterkt door de verandering in het consumentengedrag als gevolg van de COVID-19-pandemie.


Trends in online advertising richting 2021

Adverteerders volgen immers – als zij tenminste verstandig zijn – de eyeballs van de consumenten. En die ogen zijn al meer dan acht maanden vooral gericht op online media. Wat betekenen deze actuele ontwikkelingen voor de reclamewereld? Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een online platform dat copywriting as a service biedt – heeft daarom aan 12 advertisingexperts gevraagd naar hun verwachtingen over de tendensen in hun werkveld. Dit zijn de vijf opmerkelijkste trends die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Trend 1: Minder offline adverteren en meer budget voor online advertising

“Door COVID-19 ligt de focus momenteel minder op offline adverteren, zoals posters in bushokjes en stands op beurzen”, stelt Yvonne Bierings van The Content Case. “Hierdoor blijft er budget over om online uit te geven. Zelfs merken die zweren bij traditionele reclame, voelen zich nu toch steeds meer genoodzaakt om andere manieren van adverteren te vinden. De kans dat de investeringen in online advertising – nog verder – toenemen, is dus groot.”

“Ik voorzie een versnelde voortzetting van de digitalisering”, duidt Jan van Musscher van TJILP Media. “Kleine winkels en eetgelegenheden hebben door de pandemie ingezien hoe afhankelijk ze zijn van toevallige voorbijgangers. Zij zetten daarom steviger in op een stabiele aanwezigheid in het online domein. Dit zorgt voor een stuk meer adverteerders en dus hogere kosten op de bekende platformen. Ik denk dat een goede strategie dan ook belangrijker wordt dan ooit tevoren, als je een mooi rendement wil garanderen."

Het sterk toegenomen aantal advertenties op Google drukt de organische resultaten buiten beeld

Trend 2: Toename van online advertising lokaal

“De gevolgen van deze crisis heb ik direct bij zijn klanten gemerkt”, vertelt Andy Hoek van Invalshoek. “Een van die partijen is een goed doel, dat grotendeels afhankelijk is van straatwerving. Ook collecteren en werven van deur tot deur is door de pandemie erg lastig geworden. Sowieso zijn er veel minder mensen op straat. Het ophangen van posters en adverteren in abri’s is daardoor veel minder effectief.”

“Zet daarom in op lokaal online adverteren. In steden waar al veel donateurs wonen, adverteren we op dit moment bijvoorbeeld lokaal via Google Ads en social media. Dat kan zelfs tot op postcodeniveau. Ik verwacht dat deze trend ook na de COVID-19-pandemie doorzet voor elke organisatie die lokaal zichtbaar wil zijn.”

Trend 3: Verdergaande automatisering door artificiële intelligentie

“Vooral door de opkomst van artificial intelligence (AI) wordt online advertising nog verder geautomatiseerd”, verwacht Joep Franssen van WebNexus. “Adverteerders worden door tools zoals Google Ads en Facebook-advertenties nog verder ontlast. Je krijgt daarmee betere optimalisatiesuggesties. Dat kan voor onlinemarketingbureaus mogelijk een probleem worden. Wat is op zo’n moment namelijk nog de toegevoegde waarde van een bureau, als het optimaliseren van campagnes vervalt? Het AI-gebruik door Google en Facebook maakt het voor bedrijven veel eenvoudiger om zelf goede campagnes te bouwen en te finetunen.”

“Slimme vormen van adverteren beschouw ik als een mooie kans”, aldus Sietse Kingma van Bambuu. “Dat is een tendens die ik al langer zie. Slimme advertenties kunnen gedeeltelijk ook het werk van een accountmanager op afstand overnemen. Denk aan bijvoorbeeld Conversation Ads op LinkedIn.”

Trend 4: Vervaging van verschil tussen business-to-business en business-to-consumer

“Een andere trend die ik al geruime tijd waarneem, wordt gevormd door adverteerders in business-to-business (B2B) op kanalen voor business-to-consumer (B2C) en andersom”, zegt Sietse Kingma. “Deze trend lijkt zich na de pandemie sneller door te zetten, waarschijnlijk veroorzaakt door de fysieke vervaging tussen werk en thuis.”

Trend 5: Toenemend aantal lange video ads zichtbaar

“Video is al jaren bezig aan een onstuitbare opmars”, schetst Less Goed van 5PM. “Ik merk daarbij op dat vooral lange video ads steeds populairder worden. Je ziet dat videoadvertising een alsmaar groter stuk van de taart begint te pakken, die we de marketingmix noemen. Tegenwoordig zie je daarnaast duidelijk dat videoadvertenties steeds langer worden.”

“Waar halverwege 2018 de videoadvertenties van 15 en 30 seconden nog verantwoordelijk waren voor respectievelijk 41 procent en 55 procent van de impressies, is dit voor de advertenties van 30 seconden in het tweede kwartaal van 2020 opgelopen tot maar liefst 79 procent. Het aandeel advertenties van 15 seconden daalt juist naar 20 procent. Dit kun je opmaken uit het ’Q3 2019 Video Benchmarks Report’ en het ’Q2 2020 Video Benchmarks Report’ van Extreme Reach. Deze dominantie zet zeer waarschijnlijk door en gaat de komende jaren over in videolengtes van 60 seconden of zelfs langer.”

Meer trends in online advertising in de nieuwe realiteit vind je in het artikel ‘De 13 ‘post-corona’ online advertising trends van 2021 (volgens 12 experts)’.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie