Naar inhoud

De opvallende opmars van de printer in het digitale tijdperk

De voortgaande digitalisering leek voor een stille aftocht te zorgen van het printen – een technologie die ook nog eens belastend is voor het milieu. Een toonaangevende organisatie als IT-dienstverlener AFAS Software heeft de printer zelfs helemaal verbannen uit het kantoor in Leusden. Door de uitbraak van de COVID-19-pandemie – en de daaropvolgende intelligente lockdown – heeft de printer echter een opvallende opmars gemaakt.

Dit blijkt een onderzoek dat in juli 2020 is uitgevoerd door technologiebedrijf Epson onder 1.997 eigenaren van een printer van die onderneming. De onderzoeksdeelnemers zijn afkomstig uit Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Sterke behoefte aan thuisprinters

Het onderzoek leert dat 81 procent van de mensen, sinds de maatregelen om het coronavirus in te dammen van kracht zijn, meer dan ooit behoefte heeft aan betrouwbare en betaalbare oplossingen om thuis te kunnen printen. Voor 76 procent van de thuiswerkers die vóór de uitbraak van de pandemie werkzaam waren op kantoor of elders, is een thuisprinter zelfs essentieel geworden. Die printer wordt onder meer gebruikt voor het afdrukken van schoolwerk en het faciliteren van thuiswerken. 67 procent van de respondenten zegt dat het een van de nuttigste vormen van thuistechnologie is geworden.

Verandering van woninggebruik

“De afgelopen maanden tijd is de manier veranderd waarop we onze woning gebruiken”, zegt Mauro Bartoletti, head of subscription Europa bij Epson. “Het is niet meer alleen ons huis, het is nu ook ons kantoor en tijdelijk zelfs het klaslokaal van onze kinderen geworden. Voor de – hopelijk tijdelijke – nieuwe realiteit is het belangrijk dat we goed voorbereid zijn om thuis te werken of thuis les te geven. Het ontbreken van de juiste apparatuur is frustrerend en contraproductief en kan uiteindelijk tot ongewenst hoge kosten leiden. Met een dienst als het ReadyPrint-abonnementsmodel zoals wij dat aanbieden, hoeven mensen zich in ieder geval geen zorgen meer te maken dat hun inkt opraakt. Bovendien kan deze dienst een flinke kostenbesparing opleveren.”

Plotseling zonder inkt zitten

Meer dan de helft van de ondervraagden (60%) heeft zijn printer tijdens de thuiswerkperiode vaker gebruikt dan in reguliere omstandigheden en 56 procent heeft meer inkt gekocht dan op enig ander moment in de afgelopen twaalf maanden. Een vervelende bijkomstigheid is echter dat een aanzienlijk deel van de respondenten (34%) weleens zonder inkt heeft gezeten op cruciale momenten. Mogelijk hadden zij er niet op gerekend tijdens de intelligente lockdown hun printer zo vaak te gebruiken. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat schoolwerk en werkdocumenten niet konden worden geprint. Dat heeft het thuisonderwijs en het thuiswerken natuurlijk in de weg gestaan.

Thuiswerken van blijvende aard

Ook al zijn de beperkingen inmiddels gedeeltelijk opgeheven, toch blijven veel mensen – voorlopig? – veelal vanuit huis werken, zoals premier Mark Rutte de Nederlanders ook dringend geadviseerd heeft. Van de West-Europese bedrijven handhaaft naar schatting 63 procent ten minste enkele van de thuiswerkmaatregelen, zo leert een onderzoek van onderzoeksinstituut International Data Corporation (IDC). Ook de resultaten van het onderzoek van Epson wijzen dit uit. 47 procent van de mensen die vóór de intelligente lockdown nog op kantoor of ergens anders werkten, verwacht namelijk in de toekomst – deels – thuis te werken. Het ligt voor de hand dat deze mensen nadenken over nieuwe manieren om op tijd de inkt voor hun printer in huis te hebben.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie