Naar inhoud

De opvallende verpakkingstrends die wij verwelkomen in 2019

De verpakking is al ruime tijd veel meer dan een omhulsel om het product te beschermen. Uiteraard heeft de verpakking een functioneel nut. Maar de ondergewaardeerde vierde P heeft zich de laatste jaren steeds meer ontwikkeld tot een merkuiting van het product en bedrijf. Het is de eerste indruk die wordt afgegeven als het cadeau wordt gegeven en uitgepakt. Dit jaar wordt persoonlijke aandacht nog duidelijker zichtbaar. 2019 wordt het jaar waarin verpakkingen een cadeau op zich zijn en uitpakken een waar feest wordt.

Al sinds 1919 is Paardekooper Verpakkingen actief in de internationale verpakkingsmarkt. Het bedrijf houdt vanuit de eigen ideeënfabriek Wrapp!Dup de internationale trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Gebaseerd op trendreizen naar onder andere Londen, Barcelona en Scandinavië heeft de onderneming een aantal verpakkingstrends voor 2019 gesignaleerd en op een rij gezet.

Grens tussen food en non-food vervaagt

De verpakking maakt onderdeel uit van het hele productconcept en wordt steeds vaker ingezet als een uiting van de identiteit. Dit geldt niet alleen voor non-food-producten, maar in toenemende mate ook voor food-producten met een beperkte houdbaarheid. In beide segmenten worden de producten meer en meer als een luxe cadeau verpakt.

Binnen het food-segment draait alles om de zintuiglijke beleving. Proeven doe je met de ogen. Dit is terug te zien in het gebruik van transparante deksels, waardoor het product geheel of gedeeltelijk zichtbaar blijft. Consumenten zoeken de associatie met echte, natuurlijke en ambachtelijke elementen. Deze associatie is bijvoorbeeld terug te zien in het toenemend gebruik van kraftpapier en natuurlijke materialen in food-verpakkingen.

Persoonlijke aanpak passend bij bedrijf en klant

Personalisatie van de verpakking is een trend die in 2019 verder wordt doorgezet. Aan het einde van vorig jaar was deze trend duidelijk te zien in het groeiende aandeel van het kerstpakket in plaats van de cadeaubon. De aandacht die wordt besteed aan de keuze voor een pakket, dat past bij het bedrijf en de werknemers, toont veel meer waardering voor het personeel.

Indruk maken met de verpakking wordt steeds belangrijker. Bedrijven personaliseren nu vooral de verpakking zodat alle details passen bij het merk en de doelgroep. De verpakking is onderdeel van de hele klantbeleving. Er wordt veel gebruikgemaakt van tekst om duidelijk te maken wat het product inhoudt, maar ook om de koper aan te spreken.

De klant die het cadeau geeft, wil ook graag indruk maken. De verpakking is steeds meer een cadeau op zich en kan in toenemende mate gepersonaliseerd worden. Zo bieden de grotere warenhuizen in Londen een aparte gift wrap service aan, waar klanten uit cadeaupapier, tasjes en cadeaudoosjes kunnen kiezen die worden bedrukt met de eigen naam of de familienaam.

Groeiend bewustzijn van duurzaamheid en circulariteit

Het bewustzijn groeit als het gaat om duurzaamheid en circulaire concepten. Steeds vaker worden innovaties ingezet om optimaler te verpakken met verpakkingsmateriaal gemaakt van verantwoorde grondstoffen. Bovendien wordt er minder lucht verpakt door kleinere dozen te gebruiken, waardoor de omvang van de pakketten afneemt en er minder vulmateriaal nodig is.

Langzamerhand heeft duurzaamheid een mainstream-imago gekregen. In plaats van kartonnen wegwerpbekers wordt ingezet op herbruikbare bekers die bedrukt kunnen worden en makkelijk te reinigen zijn. Maar ook geschenkverpakkingen worden herbruikbaar. De Japanse inpakmethode Furoshiki wordt vaker toegepast. Dit is een methode om cadeaus met een doek in te pakken. Het doek is vervolgens te hergebruiken als verpakking, sjaal of bijvoorbeeld als haarband.

Een trend onder start-ups is dat zij zelf hun verpakkingen maken. Papier wordt gerecycled en ingezet als cadeaupapier. In Barcelona is zelfs een start-up die cadeauzakjes maakt van oude schoolschriften uit India. Het verhaal achter de verpakking maakt het extra bijzonder en geeft een unieke ervaring. Dit jaar wordt persoonlijke aandacht nog duidelijker zichtbaar. 2019 wordt het jaar waarin verpakkingen een cadeau op zich zijn en uitpakken een waar feest wordt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie