Naar inhoud

De opvallendste foodtrends in de Nederlandse keuken van 2020

Dit jaar hebben Nederlanders als gevolg van de COVID-19 pandemie meer tijd dan ooit in en rondom hun huis doorgebracht. Door de beperkende maatregelen zijn ze minder in de gelegenheid geweest buitenshuis te lunchen of dineren. Dat heeft ook gezorgd voor een omslag in de wijze waarop en wat zij bij voorkeur eten. Maar liefst zes op de tien Nederlandse consumenten hebben in 2020 een nieuwe foodtrend uitgeprobeerd en zeven op de tien hebben een nieuwe eetcultuur ontdekt. Bovendien is er veel food besteld tijdens de lockdowns om restaurants te steunen.

Dat blijkt uit een onderzoek naar de eet- en drinkgewoontes in Nederland in 2020 en de foodtrends die in dit beladen jaar zijn ontstaan en ook in 2021 populair blijven, dat is uitgevoerd door maaltijdbezorger Deliveroo.

Gezond en homemade

Het lijkt dat Nederlanders sinds dit jaar bewuster eten en drinken. Vooral gezond food is momenteel populair, zoals alcoholvrije drankjes, gefermenteerde producten en veganistische en vegetarische gerechten. Zo heeft een kwart van de Nederlandse consumenten in 2020 alcoholvrije drank en vleesvervangers uitgeprobeerd en een op de zeven zuivelvrije alternatieven zoals havermelk en notenmelk en gefermenteerde producten als kimchi en kombucha. Daarnaast is er ogenschijnlijk meer behoefte en tijd voor homemade-gerechten, zoals zelfgemaakte pasta en bananenbrood. Ook de TikTok-hit ‘Dalgona coffe’ heeft dit jaar de top 10 bereikt.

Top 10 foodtrends

Dit zijn de belangrijkste foodtrends van 2020:

  1. Alcoholvrije drankjes
  2. Vleesvervangers
  3. Zelfgemaakte pasta
  4. Zuivelvrije alternatieven, zoals havermelk en notenmelk
  5. Gefermenteerde producten, zoals kimchi en kombucha
  6. Flexitarisme
  7. Doe-het-zelf-pakketten van restaurants
  8. Zelfgemaakt bananenbrood
  9. Clean eating
  10. Whipped coffee, bekend van ‘Dalgona coffee’

Experimenteren met Hollandse pot

Ondanks dat ze dit jaar minder hebben kunnen reizen, hebben maar liefst zeven op de tien Nederlanders een nieuwe keuken uitgeprobeerd. Hoewel er met veel verschillende eetculturen is geëxperimenteerd – van Chinees (33%), Italiaans (27%) en Mexicaans (20%) tot Grieks (20%) en Amerikaans (19%) – zijn Nederlandse gerechten de populairste maaltijden om mee te experimenteren (42%). De meeste mensen hebben hun inspiratie gehaald uit receptkaarten van supermarkten en kookboeken.

2020 is het jaar van maaltijden bestellen

Door de – gedeeltelijke – lockdowns zijn Nederlanders niet alleen creatiever in de eigen keuken geworden, ook weten ze daardoor hun weg te vinden naar bestelplatforms. 71 procent van de Nederlanders heeft dit jaar namelijk wel eens eten besteld. Een kwart geeft aan hiermee restaurants te willen steunen en ruim een kwart ziet het als een beloning voor zichzelf. Een vijfde (18%) heeft dat simpelweg gedaan omdat de zin om te koken op zo’n moment heeft ontbroken.

Alcoholvrij dranken en zelfgemaakte pasta ook populair in 2021

Maar welke trends zijn van blijvende aard? De helft van de Nederlanders ziet graag de alcoholvrije dranken (54%) en de zelfgemaakte pasta (48%) terug in de keuken in 2021 en slechts een op de vijf Nederlanders laat deze bestanddelen liever achterwege in 2021. Over vleesvangers zijn de meningen meer verdeeld. Zo vindt 43 procent deze ingrediënten een prima alternatief voor vlees, tegenover 29 procent die het geen geslaagde oplossing vindt en deze trend ook niet ziet doorzetten in 2021.

Foodtrend 2021 is focus op duurzaamheid

Naast de doorzettende nieuwe trends uit 2020 voorzien Nederlanders bovendien dat er nog meer aandacht komt voor duurzaam eten. De helft (49%) van hen verwacht dat er meer belangstelling ontstaat voor het verminderen van voedselverspilling, 40 procent voorziet dat er bij de keuze voor groenten meer wordt gelet op seizoensgebonden groenten en ruim een derde (36%) verwacht dat Nederlanders meer lokale gerechten en ingrediënten willen gebruiken. Verder voorziet een derde (35%) dat er meer belangstelling ontstaat voor duurzame voeding in het algemeen en een vijfde (21%) dat het veganisme nog populairder wordt.

Stoppen met matcha, kurkuma en intermittent fasten

Er zijn tevens foodtrends die voor het merendeel van de Nederlanders in 2020 achter mogen blijven. Zo vindt een ruime meerderheid dat wel mag worden gestopt met etenswaren met matcha, kurkuma, actieve kool of cannabidiololie. Ook is zuurdesem bakken voor velen niet zo’n succes en kopen ze dat in het vervolg liever bij een bakker. Intermittent fasting is bij de meeste consumenten eveneens niet bevallen, maar de grootste tegenvaller wordt toch wel gevormd door de eetbare insecten.

Meegroeien met veranderende consumentenbehoeften

“De uitkomsten van het onderzoek bevestigen de trends die wij zien op ons platform”, stelt Stijn Verstijnen, general manager bij Deliveroo. “We zijn als maaltijdbezorger inmiddels vijf jaar actief in Nederland en we zien dat er steeds meer behoefte is aan bewust eten. Hoewel specifieke maaltijdtrends komen en gaan, blijft de vraag naar vegetarische gerechten en voedzame maaltijden groeien. Bovendien worden mensen steeds milieubewuster. We houden hier rekening mee in ons aanbod, met een ruim assortiment vegetarische en voedzame maaltijden, door onze partners aan te bieden om te helpen bij het kiezen van milieuvriendelijke verpakkingen en onze riders te stimuleren om de bezorging op de fiets te doen. Ook komend jaar besteden we hier ruime aandacht aan. Tegelijkertijd blijven we uiteraard gerechten aanbieden die al jarenlang onveranderd populair zijn onder Nederlanders, zoals burgers en pizza.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie