Naar inhoud

De opvallendste trends in e-commerce in de actuele realiteit

De actuele realiteit die de COVID-19-pandemie met zich mee heeft gebracht, wordt ook geduid als het nieuwe normaal. Die term staat echter lijnrecht tegenover de menselijke behoefte aan sociaal contact. De farmaceutische industrie kan haar reputatie dan ook een boost geven als een betrouwbaar vaccin tegen het vermaledijde coronavirus op de markt wordt gebracht. Ondertussen zijn verschillende bedrijfstakken ernstig in de problemen gekomen. Een duidelijke uitzondering vormt de e-commercesector.

Huub Vermeulen, chief executive officer van bol.com, wil zich – tijdens een perspresentatie over de trends en ontwikkelingen in e-commerce richting de feestdagen in 2020 – dan ook bijna verontschuldigen voor het succes van zijn e-commerceplatform in een tijd die voor veel mensen zo zwaar is. Want Nederlanders hebben zich de afgelopen maanden massaal gestort op online shopping. Dat geldt zeker niet alleen voor hip & happening Nederland. Zelfs de voorheen zo weerbarstige babyboomers hebben inmiddels in groten getale de weg naar de webshops gevonden.

Actuele trends in e-commerce

Nu het licht aan het einde van deze bizarre tunnel echter in zicht lijkt te zijn, is het natuurlijk de vraag wat gevaccineerde consumenten straks doen. Kun je dan als ondernemer nog overleven zonder webwinkel of loopt het zo’n vaart niet? En hoe onderscheid jij je dan nog van alle nieuwe concurrentie online? Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een online platform dat copywriting as a service biedt – heeft daarom 21 e-commerce-experts gevraagd naar hun verwachtingen over de ontwikkelingen in hun werkveld. Dit zijn de zes belangrijkste trends die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Trend 1: Kritische consumenten en transparantie

“We moeten er terdege rekening mee houden dat consumenten steeds kritischer worden”, signaleert Nathan Veenstra van Optimus Online. “Dat komt voor een deel ook door de vele dropshipping-webshops en de ontwikkelingen rondom de externe partijen die bijvoorbeeld via bol.com verkopen. De klachten hierover stapelen zich op. Het aantal kritische onlineshoppers neemt hierdoor toe. Als webshop heb je tegenwoordig echt wat te bewijzen. Kritische consumenten zorgen er wel voor dat zaken die in e-commerce bijdragen aan transparantie veel belangrijker worden. Denk aan keurmerken en de identiteit van een ondernemer.

Trend 2: Prominentere rol voor marketplaces

“Een onlinemarktplaats is een platform dat de diensten of producten van meerdere derde partijen aanbiedt”, duidt Dries van Gelder van eCommerce Cafe. “De marketplaces zijn al een paar jaar in opkomst, maar die ontwikkeling zet zich nu sterker dan ooit door.” Volgens Dennis Pettinga van Daar-om komt dit doordat steeds meer bedrijven de stap naar e-commerce zetten, vooral sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie: “Dat effect wordt verder versterkt doordat het maken en onderhouden van een eigen webshop een dure hobby is. Daarom spelen marketplaces een voortdurend prominentere rol in de marketingmix – al is het wel de vraag of dit voor consumenten de ideaalste situatie is.”

Trend 3: Snelle levertijd steeds belangrijker

“De verwachting is dat de ‘P’ van prijs niet de belangrijkste trigger blijft”, kenschetst Laurenze Meskers van Bambuu. “Mensen kijken vandaag de dag in toenemende mate naar de levertijdbelofte. Sinds de eerste COVID-19-golf zie je duidelijk dat het aantal dropshippers is toegenomen. Alleen regent het bij deze partijen vaak klachten over de levertijd. Bij consumenten ontstaat daardoor meer en meer het bewustzijn dat ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ lang niet altijd de standaard is. Onderscheid je daarom met een snelle en betrouwbare levertijd.”

Trend 4: Duurzaamheid als essentieel thema

“Duurzaamheid is in de afgelopen jaren een essentieel thema geworden”, stelt Dries van Gelder. “De aandacht voor mens en milieu wordt in de komende jaren nog veel meer een doorslaggevende factor. Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun persoonlijke ecologische footprint en zoeken daarom ijverig naar milieuvriendelijke producten. Een duurzame productie speelt daarbij tevens een rol. Ik denk dat milieuvriendelijke bedrijven in de nabije toekomst de markt domineren. Zo heeft Amazon een plan gemaakt om in drie decennia zijn koolstofdioxide-emissie tot nul te reduceren.”

Trend 5: Doorbraak online kopen bij voorheen terughoudende doelgroep

“Momenteel zijn vooral kansen zichtbaar bij een voorheen terughoudende doelgroep”, constateert Marc de Groot van DGOC Online Marketing. “Nood breekt wet. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft maar liefst 800.000 nieuwe e-shoppers genoteerd toen Nederlanders tijdens de eerste lockdown zo veel mogelijk thuis moesten blijven. Niet alleen zijn er veel meer onlinekopers gesignaleerd, ook het bestedingsbedrag per koper is aanzienlijk gestegen. Ik verwacht dat dit een blijvende tendens is. De terughoudende doelgroep heeft door COVID-19 het online winkelen echt ontdekt. Minimaal de helft blijft hangen.”

Trend 6: Meer artificial intelligence en augmented reality

“De rol van artificial intelligence (AI) neemt snel in omvang toe”, meent Dries van Gelder. “Artificiële intelligentie biedt een koper persoonlijke begeleiding. Stel het je eigenlijk voor als een extra medewerker. Zo houdt deze technologie de aankoopgeschiedenis bij en biedt het op basis van eerdere aankopen vergelijkbare producten aan. Tevens zie ik het belang van augmented reality in hoog tempo groeien. Dit helpt klanten jouw producten levensecht te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een onlinekledingwinkel. Een kledingstuk is in het digitale domein niet direct te passen. Augmented reality biedt op zo’n moment daadwerkelijk een uitkomst en geeft een goede impressie van hoe de kleding je staat.”

Meer trends in e-commerce in de nieuwe realiteit vind je in het artikel ’26 e-commercetrends in ‘het nieuwe normaal’ van 2021 (volgens 21 experts)’.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie