Naar inhoud

De overgang van online naar omnichannel van Fietsenwinkel.nl

In de retailsector zien we de scheidslijnen tussen offline en online steeds verder vervagen. Fysieke winkels bezitten tegenwoordig prominente webshops, zoals bijvoorbeeld de Bijenkorf. En webwinkels openen de deuren van panden in de winkelstraat, met Coolblue als sprekend voorbeeld. Ook Fietsenwinkel.nl speelt in op de constatering dan klanten eerst willen zien en voelen, voordat ze tot koop overgaan. Recent heeft het fietsenmerk de 50ste winkel in het afzetgebied, Nederland en België, geopend. Een retailer die de toekomst met vertrouwen tegemoet wil zien, stelt in het digitale tijdperk de klantbeleving centraal en opereert omnichannel.

Van online naar omnichannel

In 2012 is Fietsenwinkel.nl gestart als een webshop met één fysieke winkel. De eerste jaren heeft het concern vooral ingezet om het online platform bekend te maken. In 2016 zijn echter de voorbereidingen getroffen om het fysieke winkelnetwerk op te bouwen. Het omnichannel-bedrijf heeft zich in de eerste helft van 2017 flink uitgebreid. Zo heeft de van origine pure online-speler in de eerste maanden van dit jaar al 39 winkels geopend en meer winkelopeningen staan gepland. Ook heeft het bedrijf flink geïnvesteerd in haar reparatie- en servicenetwerk waardoor nu meer dan 270 service-partners zich bij de keten hebben aangesloten. Doel van deze investeringen is de volledige ontzorging van de klant.

Volledige ontzorging van de klant

Het zijn reuze stappen die de winkelketen zet in het uitbouwen van het fysieke winkelnetwerk. In januari 2017 had het bedrijf 11 winkels operationeel. Slechts enkele maanden later kent het bedrijf 50 winkels door heel Nederland en België. De winkels onderscheiden zich doordat ze veelal gevestigd zijn op zogenaamde destinatie-locaties aan de randen van de steden of dorpen. Daarnaast hebben de winkels een showroom van gemiddeld 600 vierkante meter, een werkplaats en natuurlijk een testparcours waar de klant naar hartenlust alle courante fietsmodellen en bovendien de ongekend populaire e-bikes kan uittesten.

Eerst zien en voelen, dan kopen

Een van de redenen waarom de klant de weg naar de fietsenwinkels met testparcours heeft gevonden is de opmars van de elektrische fiets. “Vier op de vijf Nederlanders willen een fiets en met name een e-bike eerst zien, voelen en aanraken, voordat tot aankoop wordt overgaan”, stelt Bastiaan Hagenouw, CEO van Fietsenwinkel.nl. “Wij zien onze online webshop en fysieke winkels nadrukkelijk als complementair. Klanten beginnen hun oriëntatie op onze website, komen voor deskundig advies en een testrit naar onze winkel, waarna ze uiteindelijk de aankoop doen.”

Keuze voor destinatie-locaties

Fietsenwinkel.nl richt zich nadrukkelijk niet op locatie in het hart van de stad of het drop. Het zijn ruime panden aan de randen van de steden, waar klanten gratis kunnen parkeren en de mogelijkheid hebben om proef te rijden op eigen terrein. “In januari 2017 hadden we ons tot doel gesteld dat voor het einde van dit jaar 90 procent van de Nederlanders en de Belgen binnen 30 minuten rijden bij een van onze winkels kan zijn”, aldus Hagenhouw. “Dit streven hebben we met de opening van onze 50ste winkel nu al behaald.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie