Naar inhoud

“De overheid moet weer investeren in de publieke omroep”

“Een nieuw kabinet moet weer gaan investeren in publieke media en een sterke aanwezigheid van serieuze mediaorganisaties online. Met beleid, subsidies en door geld dat in Nederland wordt verdiend aan media ook in Nederland te investeren. Alleen zo kan een sterke onafhankelijke mediasector blijven bestaan die essentieel is voor het functioneren van de democratie. Want de publieke omroep dient sterk te zijn in de complexe onlinewereld waar de slag om beeldvorming, opinies en standpunten wordt geslagen.”

Tegenwicht in nieuwe mediawereld

Deze oproep heeft VPRO-directeur Lennart van der Meulen deze week gedaan tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in de broedplaats Lola Lik, die voorheen dienst deed als Bijlmerbajes. Volgens hem spelen onafhankelijke publieke omroepen een hoofdrol als tegenwicht in de nieuwe mediawereld waarin commercie en politiek informatie sturen en manipuleren en waar democratie, samenleving en rechtsstaat zware klappen te verduren krijgen.

Beeldvorming in complexe onlinewereld

“De publieke omroep moet sterk zijn in de complexe onlinewereld waar de slag om beeldvorming, opinies en standpunten wordt geslagen”, duidt Van der Meulen. “Daarom moet een nieuw kabinet de publieke omroepen ook opdracht geven online te gaan. We moeten daar zijn waar ons publiek zit. Op Facebook en Snapchat, met eigen YouTube-kanalen, op Twitter, als het helpt.”

Verdienen aan content van andere partijen

“Terwijl de achtereenvolgende kabinetten Rutte zware bezuinigingen doorvoerden op de publieke omroep, verdwijnt geld dat in Nederland verdiend wordt aan media en informatie met bakken naar aandeelhouders over de grens”, vindt Van der Meulen. “Nederland is een wingewest voor kabelgiganten als Ziggo en KPN, social media als Facebook, YouTube en Google, commerciële omroepen als RTL en SBS, en een videoaanbieder als Netflix die miljarden verdienen aan andermans content.”

Meer investeren in programma’s en content

“Kabelaars, internetproviders, telecombedrijven en online mediaconcerns moeten een veel groter deel van hun inkomsten investeren in de programma’s en de content waarmee ze hun geld verdienen”, aldus de VPRO-directeur. “Ze moeten meer geld afdragen aan rechthebbenden en bijdragen aan mediaproducties. Met als stok achter de deur een bestedingsverplichting voor Nederlands product. In Frankrijk kan dat ook. Ik vind dat politici zich daarvoor hard moeten gaan maken.”

Ambitie is een florerende creatieve industrie

“Het nieuwe kabinet moet aan tafel met de Ziggo’s, de Facebooks en de Google’s”, zegt Van der Meulen. “Met de opdracht om met de big media een pact te sluiten en afspraken te maken over transparantie en verantwoording en over investeringen in Nederlandse content, programma’s, makers en journalisten. Met de ambitie om Nederland als kennisland met een florerende creatieve industrie te versterken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie