Naar inhoud

De papieren reclamefolder blijft een oer-Hollands product

De Nederlandse volksaard komt sprekend in beeld met de reclamefolder. Want Hollandse kan bijna niet. 77 procent van de lezers van papieren folders leest deze vooral om op de hoogte te zijn van aanbiedingen. Andere redenen zijn ontspanning of leuk om te lezen (44%) en het opdoen van inspiratie (35%). 1 op de 3 mensen leest een digitale folder; dat zijn 4,6 miljoen Nederlanders. 24 procent van de Nederlanders bezoekt een verzamelwebsite. Dit percentage stijgt licht.

Het aantal app-gebruikers neemt niet toe en blijft met 2,3 miljoen Nederlanders (17%) gelijk. De digitale folderlezers zijn vaker vrouw en zijn vaker verantwoordelijk binnen een huishouden voor de boodschappen. Online kun je op zondag al de aanbiedingen bekijken en dat geldt ook voor de folders die niet in het folderpakket zitten. De papieren folder wordt vooral in het weekend en op maandag gelezen.

Oer-Hollandse folder

52 procent van de Nederlanders zou de papieren folder dan ook missen als deze niet meer zou verschijnen. 14 procent staat hier neutraal tegenover. Deze percentages blijven al 5 jaar op rij ongeveer gelijk. Dit blijkt uit de ‘NOM Folder Monitor 2018’, een rapport gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van de brancheorganisatie DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia.

Wel of niet ontvangen

"Dit is een belangrijk signaal. Nederlanders houden van de papieren folder. En wil je die niet ontvangen, dan plak je een NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker. Een goed werkend systeem dat al sinds 1992 bestaat", aldus Eelco Lulofs, voorzitter van de DDMA Businessgroep Verspreidingen. Overigens stijgt het aantal plakkers van zo’n sticker nauwelijks. Zo'n 3,2 miljoen Nederlanders (23%) krijgen géén papieren folders in de brievenbus tegenover 10,6 miljoen inwoners van Nederland (77%) die deze wél ontvangt.

Loterijen en attractieparken

"De resultaten van het onderzoek zijn in de afgelopen 5 jaar bijzonder stabiel gebleken”, duidt Irena Petric, directeur van het NOM. “Elk jaar worden er ook nieuwe vragen toegevoegd aan het onderzoek; dit jaar zijn dat vragen over folders van niet-retailers.” Uit de resultaten blijkt dat een derde van de consumenten graag folders van A-merken bekijkt. Er verschijnt een nieuw type folder in het pakket naast de alom bekende folders van supermarktketens en andere winkelformules. Je moet dan denken aan loterijen, attractieparken en ook fabrikanten die nieuwe producten via de folder introduceren.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van DDMA.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie