Naar inhoud

De perceptie van digitale privacy is veranderd door COVID-19

Een aanzienlijk aantal Nederlanders leeft nog steeds in de veronderstelling dat ondernemingen geen gegevens verzamelen over hun activiteiten in het online domein. Zo denkt slechts 54 procent van de respondenten dat adverteerders zijn browsegeschiedenis verzamelen. Het lijkt echter dat het monitoren van smartphonedata voor de COVID-19-bestrijding het informatietekort over digitale privacy langzaam dicht.

De meeste Nederlanders (86%) zijn zich namelijk wel bewust van de inspanningen om de verspreiding van het coronavirus te volgen via smartphonedataverzameling. De pandemie heeft ook de bewustwording over datatracking vergroot. Bijna een derde (30%) van de inwoners van Nederland (30%) geeft aan zich meer bewust te zijn van datatracking sinds de uitbraak van het coronavirus, waarschijnlijk als gevolg van de berichtgeving in de media over het onderwerp.

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Juniper Research in opdracht Okta, een aanbieder van identiteitsoplossingen. De studie is gestart om vast te stellen hoe individuen aankijken tegen het bijhouden van hun gegevens, met name bij de bestrijding van het coronavirus. In totaal hebben 12.239 mensen aan de enquête deelgenomen, waarvan 2.006 uit Nederland. De andere respondenten zijn afkomstig uit Australië, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

Bewustwording van datatracking

Hoewel het bewustzijn over datatracking in tijden van het coronavirus is toegenomen, voelen de meeste Nederlanders zich er niet comfortabel bij. 88 procent van hen maakt zich zorgen dat zijn gegevens door organisaties worden gebruikt voor doeleinden die niets met COVID-19 te maken hebben.

Nederlanders maken zich vooral zorgen over de reclame-inspanningen die worden gestimuleerd door datatracking rondom het virus, waarbij meer dan driekwart van de Nederlandse respondenten (81%) zich zorgen maakt over het feit dat zijn gegevens door organisaties worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Op maat gemaakte commerciële content schrikt echter niet iedereen af, want 22 procent vindt het acceptabel dat gegevens worden bijgehouden om de gebruikerservaring te verbeteren, terwijl 19 procent blij is met de voorgestelde advertenties.

“Bedrijven moeten transparanter zijn over welke gegevens worden verzameld, hoe deze worden opgeslagen en waarvoor ze worden gebruikt. Tenminste, als ze daadwerkelijk het vertrouwen willen vergroten”, stelt Walter Geers, regional vice president Benelux bij Okta. “We moeten beginnen met open en eerlijke gesprekken over het bijhouden van gegevens. Ondernemingen hebben data nodig om te innoveren en te verbeteren. Maar door geen relevante informatie vrij te geven, lopen ze het risico om klanten te verliezen.”

Oncomfortabel over het delen van data

Iets meer dan de helft van de Nederlanders (52%) geeft aan zich comfortabel te voelen bij het verzamelen van zijn gegevens om vast te stellen waar het virus zich verspreidt. 47 procent vindt het oké dat bijgehouden wordt met wie iemand contact heeft gehad en slechts 34 procent is akkoord met deze werkwijze om te bepalen of een eventueel vaccin effectief is. Verrassend genoeg gelooft meer dan de helft (59%) van de Nederlandse respondenten dat het bijhouden van gegevens op basis van smartphonegegevens effectief is om de virusverspreiding in te dammen.

Ondanks het feit dat Nederlanders zich bewust zijn van een aantal mogelijke voordelen, voelt een meerderheid er weinig voor om persoonlijke gegevens af te geven ter bestrijding van het coronavirus. Minder dan de helft van de Nederlandse respondenten (45%) geeft aan zich prettig te voelen bij het verstrekken van locatiegegevens om het virus te bestrijden. Dit is het laagste percentage in het onderzoek. In alle andere onderzochte landen – het Verenigd Koninkrijk (60%), Duitsland (47%), de VS (48%) en Australië (49%) – krijgt dit idee meer steun.

Financiële compensatie

Op de vraag of Nederlanders eerder geneigd zijn om gegevens met bedrijven te delen als ze financieel gecompenseerd worden, antwoordt 45 procent van de respondenten met ‘Nee’. Een kwart (26%) weet niet zeker of betaling de moeite waard is om zijn gegevens aan te bieden. Uiteindelijk zeggen de Nederlandse consumenten meer waarde te hechten aan hun privacy dan aan wat extra geld.

In vergelijking met inwoners van andere landen voelen Nederlanders zich zelfs het minst geprikkeld om hun gegevens te delen in ruil voor een vergoeding, gevolgd door Duitse consumenten (42%). In Frankrijk en de VS geeft slechts 32 procent van de respondenten aan niet bereid te zijn om gegevens te delen in ruil voor geld.

“Het is duidelijk dat er een prijs bestaat als het gaat om privacy. De vraag is hoe hoog die prijs is", duidt Walter Geers. “Bedrijven moeten een balans vinden tussen privacy en innovatie. Zo kunnen consumenten controle behouden over hun gegevens, inclusief waar deze naartoe gaan en of ze vergoed ontvangen voor het verstrekken van data. Tegelijkertijd kunnen bedrijven nog steeds producten ontwikkelen die een positieve impact hebben op de samenleving.”

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie