Naar inhoud

De politicus met een grote mond krijgt onze voorkeursstem

Hoe groter de mond van een mannelijke politicus, des te groter is de kans dat wij op hem stemmen tijdens een verkiezing. De perceptie van het succes van een politieke bestuurder kan namelijk positief of negatief beïnvloed worden door zijn mond letterlijk te vergroten of verkleinen met behulp van een digitaal fotobewerkingsprogramma. Niemand merkt dat de portretten zijn gemanipuleerd, maar onbewust heeft het een aanzienlijke invloed op onze perceptie van het slagingspercentage van een mannelijke persoon. Deze perceptie van succes speelt een belangrijke rol bij de keuze die we maken in het stemhokje.

Neurowetenschappelijk onderzoek

Dit leert een experiment van het neurowetenschappelijke onderzoeksbureau Alpha.one. Voor dit onderzoek zijn de partijleiders en de eerste vrouw op de lijst van de 8 grootste politieke partijen bij de laatste landelijke verkiezingen geselecteerd, plus 8 mannen en vrouwen lager op de lijst die minder bekend zijn bij het publiek. De portretten zijn gemanipuleerd met Adobe Photoshop. De monden zijn met 10 procent vergroot en verkleind. In totaal hebben 516 deelnemers de vragenlijst ingevuld. Elke deelnemer heeft elke politicus eenmaal gerangschikt.

Onderbewuste primitieve brein

“Ons onderzoek toont aan dat het onderbewuste primitieve brein in de politieke arena nog steeds een belangrijke rol speelt”, zegt neurowetenschappelijk onderzoeker Roeland Dietvorst bij Alpha.one. “Bij het stemmen op een politieke kandidaat worden voorkeuren bepaald door primitieve processen in de hersenen waarvan we ons meestal niet bewust zijn. De studie laat zien hoe fysiek uiterlijk onbewust onze politieke voorkeuren beïnvloedt. Als gevolg hiervan hebben mannelijke kandidaten met een grote mond een grotere kans om onze stem te ontvangen.”

Intuïtie beïnvloedt voorkeuren

Mensen die hebben deelgenomen aan het onderzoek kunnen niet aangeven dat het gezicht een trigger is voor de voorkeur. De ontdekking dat het vergroten of verkleinen van de mond onbewust onze voorkeuren beïnvloedt, toont aan dat intuïtieve processen – die duizenden jaren geleden door de evolutie zijn ontstaan – nog steeds een belangrijke rol spelen in hoe mensen elkaar en dus ook politici zien.

Conform primitieve primaten

Wanneer optisch de mond van vrouwen wordt vergroot, is het effect niet hetzelfde. Het effect van een hogere succesperceptie treedt alleen op bij mannen. De verklaring voor dit effect ligt in de evolutie. Chimpansee-alfamannen hebben bijvoorbeeld vaak grotere hoektanden en een grotere mond helpt die intimiderende hoektanden te laten zien. Dietvorst: “Ondanks de evolutionaire vooruitgang van de homo sapiens, laat ons onderzoek zien dat een aanzienlijk deel van onze politieke voorkeuren op dezelfde manier wordt gevormd als die van meer primitieve primaten.”

Eerste indruk moeilijk veranderbaar

Over de invloed van deze onderbewuste voorkeursbepaling op verkiezingen zoals de aankomende gemeenteraadsverkiezingen is Dietvorst duidelijk: “Objectiviteit is helaas niet echt geschikt voor mensen. Gelukkig kun je acties ondernemen om meer objectief te worden. Een digitale stemwijzer is een goed voorbeeld van een middel om jouw politieke voorkeur te objectiveren. De eerste indruk die een persoon vormt, is echter aanhoudend en moeilijk te veranderen.”

Voorkeursbepaling binnen 1 seconde

Het onderzoek naar de effecten van mondmaten is geïnspireerd op twee eerdere onderzoeken. De eerste studie is uitgevoerd door het team van Alexander Todorov heeft aangetoond dat mensen binnen 1 seconde een voorkeur hebben voor Amerikaanse politici, louter en alleen gebaseerd op portretten. Fascinerend is dat op basis van deze voorkeur meer dan 70 procent van de uitkomsten van Amerikaanse congresverkiezingen correct voorspeld kan worden.

Gezichtskenmerken activeren voorkeur

Het is lange tijd onduidelijk geweest welke gezichtskenmerken deze voorkeur hebben geactiveerd. In 2016 hebben Daniel Re en Nicholas Rule een experiment gepubliceerd waarbij de grootte van de mond van chief executive officers correleert met hun waargenomen succes. Hoe groter de mond, des te succesvoller mensen denken dat een CEO is. Een interessante vondst is dat de grootte van de mond van de CEO ook positief correleert met de financiële resultaten van zijn organisatie.

Tijdens 'Customer Behaviour & Insight in 1 Day' laat Roeland Dietvorst zien dat neuromarketing draait om het vertalen van informatie over consumentengedrag naar klantinzichten. Op dit evenement, dat op woensdag 7 februari 2018 plaatsvindt op landgoed Leusderend in Leusden, staat het kennen van je klant centraal. Dit gebeurt aan de hand van wetenschappelijke inzichten gerelateerd aan de praktijk en actuele cases van onder andere Renault en Claudia Sträter.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie