Naar inhoud

De populairste duurzaamheidsmaatregelen onder Nederlanders

De aandacht voor het milieu is een onderwerp dat steeds meer leeft in Nederland. Duurzaamheid en circulariteit zijn al geruime tijd geen thema’s meer die uitsluitend in een besloten kring van geitenwollensokkentypes worden besproken. Inmiddels zijn het dan ook onderwerpen die marketeers graag inzetten om zich te onderscheiden van hun concurrentie. Het zijn keuzes die aansluiten op de verwachtingen van een toenemend aantal bewust levende consumenten. Als je kijkt naar het zoekgedrag van Nederlanders op de zoekmachine Google, zijn zonnepanelen, elektrische fietsen en vegetarisch eten hun populairste duurzaamheidsmaatregelen.

Duurzaamheid

Dit blijkt uit een onderzoek van SEMrush. Het onlinemarketingplatform heeft in de periode van maart 2016 tot en met februari 2019 gekeken naar de zoektermen gerelateerd aan duurzaamheid het meest gebruikt zijn door Nederlanders. Van alle resultaten is per jaar een top 5 samengesteld met de populairste algemene duurzaamheidsoplossingen. In het geval van algemene duurzaamheidoplossingen zijn ‘zonnepanelen’ het afgelopen jaar verreweg het populairst geweest. In het recordjaar 2018 is van alle oplossingen in ruim 27 procent van de gevallen naar deze term gezocht via Google. Dat is 5 procent meer dan naar de ‘elektrische fiets’, de op een na populairste duurzaamheidsoplossing. In absolute getallen is in de periode van maart 2018 tot en met februari 2019 gemiddeld 85.000 keer per maand gezocht naar de term ‘zonnepanelen’. De opvallende zakker is het ‘openbaar vervoer’. Van alle duurzaamheidsoplossingen is de term van ruim 25 procent in 2016 gezakt naar een kleine 13 procent in 2018. Dat is in absolute getallen gemiddeld een kleine 37.000 keer per maand in het afgelopen jaar.

Eettrends

Ook is gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam of verantwoord eten. De populairste eettrend over de afgelopen drie jaar is ‘vegetarisch eten’. In maart 2016 is ongeveer gemiddeld 10.000 keer per maand gezocht naar de term, in februari 2019 is dit aantal gestegen naar gemiddeld 12.000 keer per maand, een bescheiden groeifactor van 1,2. De grootste groeier echter is ‘veganistisch eten’ of ‘vegan eten’. Deze twee termen kennen over de afgelopen drie jaar een groeifactor van 2,7 en zijn in absolute aantallen gegroeid van gemiddeld 7.300 keer per maand in maart 2016 naar 17.200 keer per maand in februari 2019.

Vervoer

De duurzame vervoersmiddelen kennen een flinke opmars in Nederland. De voorkeur over de afgelopen drie jaar is echter behoorlijk veranderd. In 2016 was met name de elektrische ‘hoverboard’ een erg populair vervoersmiddel. In 2016 stond dit vervoersmiddel bovenaan de verlanglijstjes van jongeren. In mei en juli van dat jaar is naar de ‘hoverboard’ zelfs gemiddeld maar liefst 110.000 keer per maand gezocht. In 2018 heeft dit populaire vervoersmiddel zijn plaats moeten afstaan aan de ‘elektrische fiets’. In de periode maart 2018 tot en met februari 2019 is naar de ‘elektrische fiets’ gemiddeld 71.000 keer per maand gezocht in Nederland. Opvallende nieuwkomer in de top 5 van duurzame vervoersmiddelen is de ‘Stint’. Dit vervoersmiddel ís echter dramatisch in het nieuws gekomen door een ernstig ongeluk en dit heeft dan ook tot 246.000 zoekopdrachten geresulteerd in september 2018, de maand waarin het ongeluk met het voertuig heeft plaatsgevonden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie