Naar inhoud

De productiviteit van kenniswerkers kan aanzienlijk omhoog

Productiviteit is een speelveld waarop productiebedrijven elkaar hevig beconcurreren. De leidinggevenden op kantoor en andere kenniswerkers zijn zelf echter bijzonder improductief. En waar automatisering in de productie enorme efficiëntieslagen mogelijk heeft gemaakt, lijkt IT op kantoor eerder de oorzaak van demoraliserende inefficiëntie. Meer dan anderhalve werkdag per medewerker per week laten Nederlandse bedrijven namelijk liggen vanwege bijzaken die tijd vreten en gebrekkige technologie.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ´The 2020 State of Work´ van Workfront, leverancier van een work management platform voor ondernemingen. Het onderliggende zesde jaarlijkse onderzoek onder 3.750 medewerkers in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika laat zien dat Nederlandse medewerkers maar 43 procent van hun tijd aan kerntaken besteden.

Tijdsbesteding aan kerntaken

De rest van de tijd gaat verloren aan buitensporige hoeveelheden e‑mails, improductieve vergaderingen en gebrek aan standaardprocessen en samenwerking. Onbelangrijke taken worden als het meest onbevredigend in het werk ervaren. Toch zijn bijna alle onderzochte Nederlanders (92%) trots op hun eigen werk en driekwart van de medewerkers ziet zijn werk als meer dan alleen een inkomen. Dat onderstreept het belang voor organisaties om hun medewerkers beter te ondersteunen in hun taken.

Strategische IT-keuzes

Het onderzoek laat zien dat bedrijven hun keuzes op IT-gebied vanuit een strategischer oogpunt kunnen maken. In Europa worden honderden miljarden euro´s geïnvesteerd in de digitale transformatie, maar dat helpt nog niet per se om medewerkers productiever te maken en meer betrokken te laten zijn. Van de onderzochte medewerkers zegt 39 procent bijvoorbeeld dat de vele IT‑toepassingen en IT-programma´s waarmee wordt gewerkt, feitelijk zorgen voor minder productiviteit. En 49 procent van de Nederlandse medewerkers zegt dat de stagnerende productiviteit te wijten is aan de verouderde technologie waarmee moet worden omgegaan.

Voordelen van technologie

Anderzijds begrijpen medewerkers goed wat de voordelen van de juiste technologie zijn. De onderzochte medewerkers hunkeren daarom voor het overgrote deel (84%) naar betere technologie en hopen op bedrijfstoepassingen die intuïtief werken als Google, Amazon en Instagram (91%). Medewerkers verwachten dat gebruiksgemak een groeitrend is, want 79 procent van de respondenten denkt dat de volgende generatie werkplektechnologie verwacht die oogt als wat men van Amazon en Instagram gewend is.

Bijdragen aan bedrijfsdoelen

“Het onderzoek leert ons dat de hedendaagse kenniswerker belangrijk werk wil doen waarmee zijn team zich kan onderscheiden en dat bijdraagt aan de strategische bedrijfsdoelen”, zegt Steven ZoBell, chief product & technology officer bij Workfront. “Het onderzoek biedt directies en managementleden essentiële inzichten om goed leiding te geven aan hoe we tegenwoordig samenwerken aan de gemeenschappelijke strategische doelen en hoe we onze mensen moeten toerusten voor hun uitzonderlijke taken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie