Naar inhoud

De psychologie achter het relatiegeschenk als marketingtool

Ondernemers zetten tegenwoordig massaal in op online advertising. Zo beogen zij met een minimaal budget een maximale doelgroep te bereiken – en dat klinkt als muziek in de oren. Toch blijkt telkens opnieuw dat traditionelere vormen van marketing – zoals bijvoorbeeld het geven van originele relatiegeschenken met een logo – ook nog steeds ontzettend goed werken. Het geven van een passend geschenk is voor bedrijven nog steeds een krachtig instrument. Hoe dat komt? Ontdek de psychologie achter het geven van cadeaus aan klanten en prospects.


Impact

Succesvolle reclame heeft alles te maken met impact maken. Daarvoor helpt het als de ontvanger van een boodschap het gevoel heeft echt en persoonlijk benaderd te worden. Het geven van een relatiegeschenk is daar natuurlijk bij uitstek een voorbeeld van – zeker wanneer het ook nog eens gepersonaliseerd is. De impact van zo’n geschenk is groot, want uit onderzoek blijkt zelfs dat consumenten best van merk willen switchen als ze van de concurrent vrijblijvend een klein cadeautje hebben ontvangen.

Kosten

Ondanks de relatief hoge marketingprijs per te bereiken persoon, is het geven van een relatiegeschenk alsnog kostenefficiënt. Om het meeste uit je giveaway te halen, is het wel belangrijk dat het cadeau een nuttig gebruiksvoorwerp voor de doelgroep is – bedrukt met je eigen motto of bedrijfsnaam. Een artikel dat de ontvanger niet vaak gebruikt, maakt immers veel minder indruk. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over de merkrelevantie. Sluit dit geschenk wel goed aan bij je bedrijf en bij je doelgroep?

Kwaliteit

Effectieve marketing draait – zoals gezegd – om het maken van impact. Een klant of prospect die een relevant en nuttig bedrukt geschenk ontvangt, vergeet de gever niet snel. Uit onderzoek blijkt dat deze ontvangers eerder geneigd zijn om zaken met je te doen en dat de naam van je bedrijf lang door zo’n klant of potentiële klant herinnerd wordt. Ook zakelijke relaties zien het krijgen van een cadeau als een belangrijke blijk van waardering en gunnen jouw bedrijf eerder een deal. Een goed gekozen geschenk heeft daardoor een positief psychologisch effect op de zakelijke relatie tussen jou en de ontvanger.

Duurzaam

Wil je een nog groter effect creëren door het geven van een relatiegeschenk? Kies dan voor een duurzaam relatiegeschenk. Mensen hechten namelijk steeds meer waarde aan bedrijven die milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij waarderen een onderneming meer die bewust kiest voor duurzame relatiegeschenken. Zorg dat de ontvangers het duurzame verhaal achter het geschenk kennen. Zo bereik je namelijk de meeste psychologische impact. Het zorgt immers voor een terugkerend positief gevoel. Bovendien gaat een duurzaam geschenk over het algemeen langer mee, waardoor de ontvanger vaker een contactmoment heeft met jouw indirecte marketingboodschap.

Kortom, de kracht van relatiegeschenken blijft anno 2020 groot.

Marcia van Dinteren is brand manager bij Van Heijster Relatiegeschenken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie