Naar inhoud

De reclamebranche krijgt een harde klap door de coronacrisis

De omzet in de sector technologie, media en telecom (TMT) in Nederland krimpt als gevolg van de coronacrisis naar schatting met 6 procent in 2020. De verwachting is echter dat daarna herstel in het vooruitzicht ligt voor de branche als geheel. Binnen de bedrijfstak zijn tegelijkertijd grote verschillen zichtbaar. De IT-markt profiteert namelijk van de toegenomen vraag naar digitale diensten. Het reclamevak krijgt daarentegen een harde klap, doordat adverteerders in het tweede kwartaal van 2020 massaal hun campagnes hebben teruggetrokken.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘IT-branche in 2021 al ruim boven pre-coronaniveaus’, de sectorprognose TMT van augustus 2020 van ABN AMRO.

IT-branche is de aanjager voor groei in de TMT-sector

De IT-markt – veruit de grootste tak binnen de TMT-sector – houdt zich momenteel goed staande, ondanks een omzetdaling van 2 procent in 2020. Dit komt door de groeiende vraag naar digitale diensten, onder meer als gevolg van het thuiswerken. Hierdoor heeft de sterk gedigitaliseerde economie in Nederland door de uitbraak van de COVID-19-pandemie een extra zetje gekregen. Dit kan IT-bedrijven uiteindelijk zelfs structurele voordelen opleveren.

Als Nederlandse organisaties thuiswerken verder faciliteren en gedigitaliseerde diensten als digitaal onderwijs en digitale zorgverlening vaste voet aan de grond krijgen, kan de IT-branche structureel hogere resultaten bereiken. Een snel herstel van de IT-branche – plus 4 procent in 2021 – maakt bovendien de weg vrij voor een relatief spoedig herstel van de TMT-sector als geheel. Zo wordt voor de gehele bedrijfstak een omzetgroei van 4 procent in 2021 verwacht. De sector is hiermee nog niet terug op het niveau van voor het begin van de coronacrisis, maar doet wel een goede stap in die richting.

Reclamebranche krijgt een harde klap door de coronacrisis

De telecombranche wordt zowel in positieve als negatieve zin geraakt. Zo is er door thuiswerken een grotere behoefte aan netwerkdiensten en een uitbreiding van mobiele netwerken. Tegelijkertijd is sprake van een sterke daling van roaming-inkomsten nu er minder wordt gereisd. Ook daalt de omzet uit de zakelijke markt waarschijnlijk. De komst van de vijfde generatie van standaarden en technologie voor mobiele telefonie (5G) biedt op termijn echter wel nieuwe kansen. Vooralsnog ligt voor de branche zowel in 2020 – minus 2 procent - als 2021 – minus 1 procent – een omzetdaling in het vooruitzicht.

De reclamebranche moet echter de zwaarste klap – minus 15 procent – incasseren, doordat in het tweede kwartaal van dit jaar adverteerders massaal hun campagnes hebben teruggetrokken. Ook zien drukkerijen – minus 12 procent – onder meer door afgelaste evenementen reclamedrukwerk wegvallen. De verwachting is dat reclamebureaus en drukkerijen ruim een jaar nodig hebben om deze klap te boven te komen en in 2021 weer te kunnen groeien, achtereenvolgens met 5 en 2 procent. Die organisaties zijn daarmee nog lang niet terug op het oude niveau.

TMT is steeds meer een sector met twee gezichten

“Hoewel de TMT-sector niet het hardst geraakt wordt door de coronacrisis, zijn ook in deze branche de gevolgen voelbaar. Tegelijkertijd zijn de verschillen tussen de ondernemingen in deze bedrijfstak groot en dat geldt ook voor de herstelverwachtingen”, benadrukt Ingrid Laane, sectoreconoom TMT bij ABN AMRO. “Door de sterk wisselende effecten die de coronacrisis binnen de TMT-sector heeft, wordt het beeld van een sector met twee gezichten nog eens versterkt.”

“De pijn is veruit het grootst onder de reclamebureaus – met een marktkrimp van zo’n 15 procent. Het kan nog enkele jaren duren voordat deze markt volledig is hersteld. Voor IT-bedrijven is het beeld echter volledig anders. Zij voelen de pijn in 2020, maar deze wordt verzacht doordat de samenleving meer op digitale middelen leunt. Dit levert mogelijk zelfs structurele voordelen op en de verwachting is dan ook dat de IT-branche in 2021 alweer ruim boven het omzetniveau van voor de coronacrisis zit.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie