Naar inhoud

De retail is definitief veranderd door de COVID-19-pandemie

De COVID-19-pandemie heeft in het complexe landschap van de detailhandel en de e-commerce voor definitieve veranderingen gezorgd. In het eerste kwartaal van 2020 was al een grote verschuiving zichtbaar van fysiek shoppen naar browsen en online kopen. In Nederland heeft dat in de eerste drie maanden van dit jaar geleid tot een groei van meer dan 25 procent in de online omzet in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019. En de online verkoop is in dit land in het tweede kwartaal zelfs met meer dan 40 procent gestegen ten opzichte van datzelfde kwartaal vorig jaar.

Dit kun je opmaken uit de ‘The Salesforce Shopping Index Q2 2020’ van de gelijknamige IT-dienstverlener, waarvoor die onderneming de gegevens heeft geanalyseerd van de activiteiten van meer dan meer dan een miljard consumenten wereldwijd. De focus in dit doorlopende onderzoek is gericht op Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Scandinavië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

Ongekende groei e-commerce

Wereldwijd is de online omzet in het tweede kwartaal van 2020 ongekend gegroeid met maar liefst 71 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Dit is de grootste stijging die te zien is geweest sinds de introductie van de index zeven jaar geleden. Het traffic naar websites (+37%) en de uitgaven (+34%) tonen over de hele wereld ook historische stijgingen. In Nederland is een toename te zien van 16 procent in het website-traffic en is de gemiddelde ordergrootte met bijna 22 procent toegenomen.

De grootste omzetgroei is zichtbaar in deze categorieën:

  • speelgoed & leren: 181 procent jaar op jaar;
  • gezondheid & schoonheid: 138 procent jaar op jaar;
  • huishouden & interieur: 134 procent jaar op jaar.

Opvallend hoge conversie

Met een gemiddelde conversie wereldwijd van 3 procent, mogen Nederlandse ondernemers in de e-commercesector niet klagen. De categorieën met de hoogste conversie in Nederland zijn gezondheid & schoonheid (4,08%), kleding (3,05%) en sportkleding (2,99%).

Nederlanders hebben collectief in het tweede kwartaal van 2020 wel iets minder geld uitgegeven dan in het tweede kwartaal van 2019. De gemiddelde orderuitgave in het afgelopen kwartaal ligt op 78,68 euro. Dat is 5,5 procent minder dan in het tweede kwartaal van vorig jaar, waarin Nederlandse consumenten gemiddeld nog 83,24 euro hebben uitgegeven.

Het goede nieuws is wel dat ze minder op koopjes lijken te jagen. In het tweede kwartaal van 2020 is 11 procent van de digitale winkelmandjes van Nederlanders gevuld met producten die in de aanbieding zijn. In het tweede kwartaal van 2019 was dat nog 13 procent.

Vaker shoppen met smartphone

Nederlanders shoppen ondertussen meer via hun smartphone (62%). Dit is een groei ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar, toen 58 procent via zijn mobiele telefoon shopte. Het gebruik van een tablet om te shoppen is in het afgelopen kwartaal 4 procent geweest. Dit is een flinke daling ten opzichte van vorig jaar (10%). Het gebruik van een laptop om online aankopen te doen, is onveranderd gebleven (32%).

Veranderd consumentengedrag

“Onze lokale trailblazers blijven groei zien in hun online sales”, vertelt Eva Heffernan, regional vice president commerce cloud Benelux bij Salesforce. “Zelfs nu winkels weer bijna allemaal open zijn en het op sommige plekken ook echt druk is, lijkt het erop dat klanten nog steeds de voorkeur geven aan online shoppen. In fysieke winkels moeten ze zich houden aan de strenge COVID-19-richtlijnen en is het comfort van shoppen vanuit je stoel hoog – geen wachtrijen, geen drukte en je krijgt je pakketje thuis geleverd op het moment dat jij het wil.”

“Dat juist de categorieën speelgoed & leren en gezondheid & schoonheid het afgelopen kwartaal goed gedaan hebben, is geen verrassing. Consumenten wilden hun kinderen immers graag bezighouden tijdens de sluiting van de scholen. En in de tijd dat kappers en schoonheidssalons een paar maanden gesloten waren, werden do-it-yourself-projecten populairder. Onlineretailers hebben hier overduidelijk van geprofiteerd.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie