Naar inhoud

De retailformule van de toekomst vraagt om duidelijke keuzes

Retailformules in Nederland staan al enige jaren onder druk. Onderscheidend vermogen gaat inmiddels veel verder dan vier bekende P’s in de detailhandel: prijs, promotie, plaats en personeel. De noodzaak voor nieuwe formules is dan ook duidelijk. Voortdurend treden nieuwe spelers toe tot de markt en bestaande formules maken andere keuzes. Bedrijven in business-to-business (B2B) richten zich ook op business-to-consumer (B2C), marktplaatsen zijn sterk in opkomst en er is verschuiving zichtbaar van bezit naar gebruik. Kortom, de concurrentie komt van alle kanten.


Klantgerichte aanpak

De expertgroep ‘A Futureproof Formula’ van het kennisnetwerk ShoppingTomorrow heeft uitgezocht hoe je als retailer een succesvolle transitie kunt maken naar een toekomstbestendige, klantgerichte formule. De bevindingen van de groep zijn vastgelegd in het gelijknamige rapport, dat mede mogelijk is gemaakt door IT-dienstverlener Centric en consultancybureau Gwynt.

Toekomstbestendige formule

De expertgroep heeft gewerkt aan een model voor een toekomstbestendige retailformule, waarmee je houvast krijgt bij het vaststellen van ontwikkelthema’s. Op basis van dat model krijg je een framework om deze thema’s te vertalen naar een concreet veranderplan. Het startpunt daarbij is relevantie voor een specifieke doelgroep door competenties te ontwikkelen binnen vier bouwstenen:

  1. Waarde – Bied je unieke producten? Heb je de beste kwaliteit of service? Heb je de laagste prijs?
  2. Gemak – Bied je een naadloze journey? Ben je altijd toegankelijk? Heb de beste oplossing direct beschikbaar?
  3. Beleving – Hoe betrokken zijn je medewerkers? Verbind jij je met je klant? Vertel je het juiste verhaal?
  4. Verantwoord – Ben je helder over de herkomst van je producten? Heb je aandacht voor een betere wereld? Ga je zorgvuldig om met klantgegevens?

Relevante competenties

Iedere competentie is meer of minder relevant voor jouw doelgroep of de behoefte die je als formule wil vervullen. Als organisatie moet je scherpe keuzes maken en die competenties ontwikkelen en verder ontwikkelen waarmee je in staat bent om als organisatie onderscheidend vermogen versus mogelijke alternatieve opties op te bouwen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie