Naar inhoud

De robot wordt en masse ingezet in de strijd tegen COVID-19

Niet alleen de bedden op de intensive care en de beademingsapparatuur vormen knelpunten in de zorg voor coronaviruspatiënten, maar bovenal de handen aan het bed. Wereldwijd omarmen organisaties daarom de softwarerobot om hun bedrijfsvoering te automatiseren en aan snelheid en wendbaarheid te winnen nu de markten en de werkomgeving door de crisis andere eisen stellen. De voordelen die automatisering biedt, worden nu des te duidelijker – of het nu gaat om de verwerking van grote hoeveelheden diagnostische tests, de toenemende vraag aan callcentercapaciteit of het faciliteren van het thuiswerkende medewerkersbestand.


Robotic process automation

UiPath, leverancier van robotic process automation (RPA), biedt gezondheidsorganisaties en overheden gratis softwarerobots om de kritieke digitale bedrijfsprocessen te versnellen en de met handen en voeten gebonden medewerkers vrij te spelen voor de opdoemende problemen die de COVID-19-pandemie met zich meebrengt. De afgelopen drie weken heeft het bedrijf 30 use cases van COVID-19 verzameld die gebruiksscenario´s van architecturen beschrijven die erop gericht zijn om levens en bedrijven te redden. De onderneming heeft 100 nieuwe klanten opgetekend die haar automation hub inzetten om hun medewerkers betrokken te houden bij de zaak.

Bijdrage aan de samenleving

“We willen een bijdrage aan de maatschappij leveren en helpen om de neveneffecten van de coronacrisis te bestrijden”, zegt Maurits Houck, regional vice president Benelux bij UiPath. “We willen onze technologie gratis ter beschikking stellen om ziekenhuizen bij te staan met de verwerking van grote hoeveelheden medische tests en overheden met de verwerking van de tijdelijke ondersteuningsaanvragen door bedrijven en zelfstandigen.”

Met RPA reageren op COVID-19

Nu de COVID-19-pandemie voortduurt, zien organisaties wereldwijd zich voor enorme uitdagingen gesteld – variërend van materiaaltekorten tot piekende aanvragen en faillissementsdreigingen. Gerobotiseerde procesautomatisering ontlast overbelaste organisaties. “We staan bedrijven bij in deze moeilijke periode en helpen samen met ons netwerk van partners om bedrijfsprocessen aan de nieuwe situatie aan te passen en te automatiseren”, zegt Maurits Houck. “Onze technologie wordt zo gebruikt om het ondernemingen mogelijk te maken om de recessie te weerstaan dankzij nieuwe bedrijfsvoeringsmodellen, in plaats van door mensen te ontslaan.” Klanten van UiPath gebruiken RPA-mogelijkheden om deze uitdagingen aan te gaan:

  • Verwerking van grote hoeveelheden testaanvragen – Automatiseren van de gegevensinvoer in de gezondheidszorg vermindert fouten. Digitaal papierwerk kan sneller en nauwkeuriger worden verwerkt en zorgt voor een snellere dienstverlening.
  • Vermindering wachttijden voor testaanvragen – De vraag naar tests neemt exponentieel toe en leidt hier en daar tot wachtrijen van zes uur. Een softwarerobot die onder toezicht staat, verwerkt zo´n aanvraag binnen een kwart minuut, waar een mens er tweeëneenhalve minuut over doet. Dit verkort de wachttijd aanmerkelijk.
  • Snellere orderverwerking voor noodzakelijke materialen – Om tegemoet te komen aan de exponentieel toegenomen vraag voor bepaalde onderdelen, verstuurt een klant die onderdelen nu direct van de fabriek naar de uiteindelijke klant. RPA-softwarerobots verwerken alle bestellingen en voeren die in het productieplanningssysteem in voor snellere verwerking door de fabriek.
  • Ondersteuning bij de toegenomen behoefte in callcenters – Callcentermedewerkers die worden ondersteund door gerobotiseerde procesautomatisering, halen sneller klantgegevens uit de systemen. Dat zorgt voor een sneller beoordelingsproces en het sneller doorzetten naar de juiste afdeling. Bovendien zorgt dit voor een afname van de gemiddelde afhandelingstijd van een hulpaanvraag.
  • Voorbereiding op en het mogelijk maken van thuiswerken – Dit behelst het automatiseren van het registratieproces van nieuwe apparatuur voor thuiswerkers, het koppelen van apparatuur aan de individuele medewerkers en het aanmaken van nieuwe gebruikers van virtual private network (VPN).

Gebruik van robots in de praktijk

Organisaties in verscheidene branches – waaronder de gezondheidszorg, de verzekeringssector, de overheid, de detailhandel, het bankwezen en de transportsector – gebruiken softwarerobots van UiPath om de toevloed aan aanvragen vanwege COVID-19 te verwerken:

  • In Nederland zien gemeenten zich voor de uitdaging gesteld ondernemers die financieel getroffen worden door de maatregelen rond het coronavirus te compenseren met de TOZO Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Bij bijvoorbeeld de gemeente Hilversum wordt met een softwarerobot gewerkt als virtuele assistent om de toevloed aan aanvragen te verwerken en te helpen de bijbehorende administratieve handelingen te verrichten. De robot verwerkt rond de 600 aanvragen per dag. Dat is 40 keer zoveel als de menselijke collega´s, die de handen nu vrijhouden om met burgers bezig te zijn.
  • Verscheidene luchtvaatmaatschappijen zijn geconfronteerd met een vloedgolf aan annuleringen en wijzigingen van vluchten die hun administratieve medewerkers en kantoorsystemen zwaar onder druk zetten. Dankzij de ontwikkeling van softwarerobots die als virtuele medewerkers de aanvragen op zich namen – dit zijn gestructureerde en repetitieve taken – zijn de achterstanden snel weggewerkt en kunnen de medewerkers tijd vrijmaken om te zorgen voor de problemen die hun reizigers ondervinden.
  • Het Mater Misericordiae University Hospital in Dublin gebruikt robots om – onder toezicht – COVID‑19‑testpakketjes binnen een fractie van tijd te verwerken. Het ziekenhuis ontvangt de onderzoeksresultaten van patiënten nu vrijwel onmiddellijk en de druk aan administratieve lasten op de afdeling infectiepreventie en -beheersing is aanzienlijk verminderd. De afdeling geeft elke verpleegkundige haar of zijn eigen robot. Dit scheelt hem of haar drie uur per dag aan papierwerk en die komt vrij voor het werk met patiënten aan het bed.
  • Amerikaanse gezondheidszorgmedewerkers zijn dagelijks uren kwijt aan administratief werk, om patiënten goed in te voeren, behandelgegevens van patiënten te verwerken en te rapporteren aan de Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Een van de grootste ziekenhuizen in de Verenigde Staten van Amerika heeft nu snel een robot ingezet, die onder toezicht werkt. Dat heeft de achterstanden teruggebracht. Er wordt per patiënt een kleine tien minuten sneller gewerkt en er worden kostbare fouten door handmatige verwerking vermeden.
  • Handreinigingsmiddelen kunnen een belangrijke rol spelen in het stoppen van de verspreiding van COVID-19. Een onderneming in hygiëneproducten heeft haar bestellingeninstroom zien vertienvoudigen. Haar Chinese afdeling verwerkt de bestellingen gewoonlijk handmatig in het systeem voor customer relationship management (CRM), maar kon de piekbelasting niet aan – met name omdat een deel van de ploeg thuis in quarantaine zat. De afdeling is uitgebreid met 20 zelfstandig werkende softwarerobots om de aantallen aan te kunnen en aan de groeiende marktvraag te kunnen voldoen.
  • Een verzekeringsmaatschappij heeft een enorme toename in virtueel werken ervaren – in het bijzonder in de remote access services (RAS) die noodzakelijk zijn om thuis te kunnen werken. De maatschappij heeft zeven softwarerobots gebouwd om enorme aantallen transacties aan te kunnen. De bedrijfscontinuïteit is nu gewaarborgd, omdat de medewerkers hun klanten op afstand kunnen bedienen.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie