Naar inhoud

De rol van e-mailmarketing in succesvolle omnichannel-marketing

De fysieke wereld en het digitale domein vloeien tegenwoordig naadloos in elkaar over. Onderscheid tussen offline en online is achterhaald. Wat is voor een winkelier handig te weten over een 'omnichannel-marketingstrategie' te weten? Een al enige tijd veelbesproken term die tegelijkertijd zo weinig zegt. Hoe belangrijk is de rol van nieuwsbrieven daarin? De opvattingen van Newsletter2Go, leverancier van e-mailmarketingsoftware.

Verkoopkanalen

Er zijn verschillende verkoopkanalen. Deze zijn te verdelen in de singlechannel, multichannel, crosschannel en omnichannel.

Singlechannel

De singlechannel omschrijft de verkoop van een zogenaamde 'traditionele' winkel. De consument koopt en de winkelier verkoopt via één kanaal, namelijk de fysieke winkel.Afbeelding 1

Multichannel

Via deze aanpak is het niet alleen mogelijk via de fysieke winkel te kopen en verkopen maar ook online. Zo onderstaan er twee verkoopkanalen.Afbeelding 2

Crosschannel

Bij crosschannel gaat het nog een stap verder, aangezien de verschillende kanalen door elkaar lopen. Wanneer een klant een online aankoop doet en hij of zij deze kan ophalen in een fysieke winkel, spreken we van crosschannel. Zowel de verkoop als de communicatie verlopen via verschillende kanalen.Afbeelding 3

Omnichannel

Omnichannel-marketing heeft om te beginnen alles te maken met de 'totale klantbeleving', zowel online als offline. De verschillende kanalen lopen in elkaar over, zonder dat de beleving, prijzen van producten en informatie veranderd. Verschillende voorbeelden hiervan vind je hier.Afbeelding 4

Omnichannel-marketing brengt een nieuwe uitdaging voor winkeliers. Het is de kunst de huisstijl en informatie consistent te houden voor alle kanalen waarop klanten op de hoogte worden gesteld van nieuwe producten en het bedrijf zelf. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want deze kanalen lopen steeds complexer in elkaar over. Via de smartphone, televisie, vrienden, reclame, talloze apps en natuurlijk sociale media worden klanten bij een omnichannel-marketingstrategie benaderd. Maar ook e-mails worden steeds populairder. Mis dus niet de hieronder succesvolle omnichannel-mogelijkheden die nieuwsbrieven te bieden hebben.

1. De beleving van nieuwsbrieven

E-mailmarketing is ideaal voor winkeliers en met name webwinkeliers. Met weinig moeite en een relatief laag financieel risico kan de omzet van de shop stijgen en de klantenbinding versterken wanneer online nieuwsbrieven worden ingezet. Niet alleen bij de winkeliers, maar ook bij hun klanten wordt e-mailmarketing steeds geliefder. E-mails klinken al lang niet meer fancy in de oren, maar ze sluiten wel prima aan bij een omnichannel-aanpak. E-mails zijn breed inzetbaar, bereiken een breed publiek van jong tot oud en zijn betrouwbaar. Nieuwsbrieven ontvangt men over het algemeen slechts wanneer hij of zij zich daar zelf voor heeft aangemeld. Maar niet elke e-mail ziet er hetzelfde uit en wordt op dezelfde manier weergegeven bij de ontvangers. Daarom zijn nieuwsbrieven via e-mailmarketingsoftware ideaal. Zo kunnen de nieuwsbrieven helemaal zelf worden vormgegeven, bij voorkeur online zonder te downloaden. Wanneer zij dat willen, kunnen webwinkeliers de nieuwsbrief ook door hun software-aanbieder laten aanpassen op hun corporate design, zodat deze overeenkomt met de huisstijl van de winkel. Dit draagt bij aan de complete beleving van de klant en is daarmee een effectieve tool voor omnichannel-marketing.

2. Webshop-integratie

Niet alleen door het eenvoudig overeenkomen van de beleving zijn nieuwsbrieven geschikt om in te zetten bij omnichannel-marketing. Met de huidige e-mailmarketingsoftware wordt het ook mogelijk de verkoop en communicatie in elkaar over te laten lopen. Sommige e-mailmarketingsoftware afgestemd op (web)winkeliers maakt het namelijk mogelijk met enkel het product-ID het volledige product uit de webwinkel via een plug-in over te nemen in de nieuwsbrief, inclusief onder andere prijs, afbeelding en beschrijving. Dit scheelt enorm veel tijd. Zo functioneert de nieuwsbrief als het ware ook direct als website waar de klanten de aanbiedingen niet alleen kunnen bekijken, maar ook direct in hun digitale winkelwagen kunnen leggen. Deze integratie werkt ideaal in samenhang met een persoonlijke aanhef, eenvoudig op te stellen met de software aan de hand van klanteigenschappen.

3. Automatisering

Een handig voordeel ligt verder nog in de automatiseerbaarheid van e-mails naar klantcontacten. Veel e-mails hoeven slechts aan het begin één keer te worden opgemaakt en worden daarna op bepaalde gebeurtenissen automatisch verstuurd, de zogenaamde triggermails. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode op een verjaardag of reactiverings-e-mails na lange tijd van inactiviteit op de website. Met behulp van specifieke personalisaties kunnen ook deze geautomatiseerde e-mails heel gedetailleerd op de individuele ontvanger afgestemd worden.

Op al deze manieren wordt de klantbinding positief beïnvloed. En dat werkt niet zonder consistente totale klantbeleving. Voor e-commerce-handelaren biedt e-mailmarketingsoftware daarom talloze mogelijkheden om bij te dragen aan een sterke omnichannel-marketingstrategie.

De afbeeldingen in dit artikel zijn van Diract.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie