Naar inhoud

De rol van nieuwe technologie in een omnichannel propositie

De kritische en mondige consumenten van vandaag verwachten steeds meer van retailers. Wil je als onderneming aan de klantverwachtingen blijven voldoen, dan moet je de urgentie van de verwachtingen inzien en daarop anticiperen. Met het oog op de customer journey van de toekomst is het zinvol te kijken naar de rol die technologie kan spelen bij het neerzetten van een goede omnichannel propositie. Met nieuwe technologie kun je namelijk klanten verrassen maar ook teleurstellen.

De expertgroep ‘Headless & Omnichannel Commerce’ van het kennisnetwerk ShoppingTomorrow heeft die rol van technologie onder de loep gelegd. De bevindingen van de experts zijn vastgelegd in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door IT-dienstverleners commercetools en Incentro. In het rapport zijn ook voorbeelden en tips opgenomen waarmee je als retailer direct aan de slag kunt.

Flexibele organisatie

Sommige ondernemingen kunnen goed omgaan met de onzekerheid van nieuwe klanten en blijven zich richten op de zaken die deze klanten belangrijk vinden. Deze bedrijven hebben één ding gemeen: ze zijn flexibel. Helaas blijkt het in de praktijk nog niet zo makkelijk om flexibel te zijn. Volgens de experts komt dat voornamelijk door de complexiteit van het ICT-landschap en verouderde technologie. Dat is jammer, want de nieuwste technologische ontwikkelingen creëren over het algemeen vaak nieuwe kansen – en uitdagingen – voor organisaties, mits zij in staat zijn de juiste keuzes te maken.

Headless platforms

Recentelijk heeft een nieuwe generatie platformen, de zogeheten headless platforms, haar intrede gedaan. De term headless wordt vaak gebruikt om een andere manier van werken te beschrijven. Deze nieuwe manier van werken is vooral ontstaan uit de behoefte om de groeiende complexiteit te reduceren en beheersen. De nieuwe technologische mogelijkheden, met name op het gebied van cloud-technologie, hebben ervoor gezorgd dat de populariteit van deze platformen alleen maar is toegenomen.

Headless in een notendop

De introductie van Amazon Web Services en vergelijkbare platformen van Google en Microsoft heeft het economisch rendabel en zeer eenvoudig gemaakt om applicaties en onderdelen aan elkaar te koppelen door gebruik te maken van gestandaardiseerde application programming interfaces (API’s). Een API is eigenlijk een soort contract tussen verschillende applicaties of onderdelen van applicaties, waarmee de gehele transactie is vastgelegd.

Hierdoor kunnen ontwikkelaars snel en eenvoudig gebruikmaken van de aangeboden functionaliteiten, zonder kennis te hoeven hebben van de achterliggende applicatie. Zo is het mogelijk om koppelingen te realiseren met bijna alle applicaties die dit ondersteunen. Een bijkomend voordeel is dat de achterliggende logica separaat kan worden onderhouden en uitgebreid, mits men er uiteraard voor zorgt dat het contract niet verandert.

Over het algemeen zijn headless platforms veelal lichtgewichten vergeleken met de grote suites en vaak beschikbaar als software as a service (SaaS). Maar het belangrijkste verschil is dat deze oplossingen al hun functionaliteiten beschikbaar stellen via API’s. Omdat deze API’s de enige manier zijn waarmee de functionaliteiten kunnen worden gebruikt, betekent dit in de praktijk dat je – in tegenstelling tot de meer traditionele oplossingen – zelf een website moet ontwikkelen.


Snelle transformatie

Headless geeft organisaties de kans om iets unieks te realiseren vanwege de ingebouwde flexibiliteit en is in die zin dus een oplossing voor bedrijven die moeite hebben snel te transformeren. Zo’n platform verhoogt – op termijn – veelal de ontwikkelingssnelheid, waardoor je sneller resultaten behaalt. Daarnaast zorgen de meeste headless platforms dat langdurige, kostbare upgrades vaak naar het verleden verwezen worden. Deze oplossingen bieden je de mogelijkheid om – vrijwel – elk kanaal te bedienen, nu en in de toekomst.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie