Naar inhoud

De route richting de duurzame stadslogistiek van de toekomst

Op korte termijn staan ons grote veranderingen te wachten die een uitdaging vormen voor de klassieke verdienmodellen in de logistiek. Zo zijn er voor het Klimaatakkoord afspraken gemaakt om in 2025 te komen tot zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden. Daardoor moet een toenemende hoeveelheid transporten worden uitgevoerd tegen een dalende milieubelasting, terwijl de klantwensen snel aan het veranderen zijn en het aantal logistieke concepten om uit te kiezen groter is dan ooit.

Winkels, webwinkels, gemeenten, verladers, vervoerders, logistieke centra én consumenten – iedereen moet tot het uiterste gaan om goed voorbereid deze nieuwe toekomst in te gaan. Dat stelt de expertgroep ‘City Distribution’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door ondernemersorganisatie TLN, aanbieder van industrieel vastgoed Prologis en de Rijksuniversiteit Groningen. Met het rapport willen de experts onder andere retailers, gemeenten en vervoerders voorbereiden op de stadslogistiek van de toekomst.

Toename aantal transporten

De reden waarom het aantal transporten zo groeit is simpel, want zowel consumenten als bedrijven bestellen steeds meer online. Daarnaast wordt er ook steeds meer geretourneerd en zorgt de deeleconomie voor meer zendingen tussen consumenten onderling. Omdat de grenzen steeds verder vervagen en het lastig is om nog te spreken over business-to-consumer (B2C), business-to-business (B2B), consumer-to-business (C2B) en consumer-to-consumer (C2C), heeft de expertgroep het liever over l2l-logistiek: het vervoeren van zendingen van iedere locatie naar iedere locatie.

Steeds vollere binnensteden

In de steeds vollere binnensteden moeten l2l-zendingen op een slimme, gebundelde, veilige en duurzame manier plaatsvinden. Voor een winstgevend l2l-concept is een flexibel en intelligent logistiek systeem nodig dat efficiënte bundeling van goederenstromen koppelt aan een optimale inzet van mensen plus vervoersmiddelen en dat rekening houdt met de beschikbare ruimte voor opslag en transport. Daarnaast is er een verdergaande samenwerking tussen de verschillende stakeholders noodzakelijk voor de ontwikkeling van een passend logistiek ecosysteem voor l2l-zendingen in de stad van de toekomst.

Tips voor verschillende stakeholders

De expertgroep geeft een aantal tips aan de verschillende stakeholders, waarmee zij direct aan de slag kunnen:

  • De aanbieders – winkeliers, offline én online

Bied klanten de keuze tussen thuisbezorging en afhalen bij een afhaalpunt en geef consumenten inzicht in de impact op het milieu van hun bestelgedrag. Zoek naar mogelijkheden voor uitbesteding en bundeling als het om kleine zendingen gaat.

  • De professionele ontvangers – winkeliers, kantoren

Zorg voor mogelijkheden om goederen ’s ochtends vroeg – aan het begin van de venstertijd – in ontvangst te nemen en denk na over gezamenlijke inkoop.

  • De logistiek – verladers en vervoerders

Versterk de samenwerking, zowel horizontaal als verticaal. Deel data om zendingen slimmer te kunnen combineren. Denk na over multilabel-pakketkluizen en -afhaalpunten. Creëer een goed alternatief voor winkeliers, zodat zij hun bestelbusjes kunnen wegdoen en kleine zendingen gebundeld door de stad kunnen gaan. Blijf aantrekkelijk voor medewerkers en bereid ze met onder andere opleidingen voor op de toekomst.

  • De overheid

Zorg voor een helder beleid met duidelijke grenzen en een datum voor de inwerkingtreding van zero-emissiezones. Houd rekening met ruimte voor logistiek – laden en lossen en pakketkluizen – bij bouwplannen in nieuwbouwwijken. Betrek het bedrijfsleven bij het ontwikkelen van regelgeving voor de logistiek in de binnenstad. Ga aan de slag met het delen van data om vervoerders soepeler en slimmer door de stad te laten gaan. Denk na over ruimere mogelijkheden voor stille elektrische voertuigen om ’s nachts en aan de randen van de dag te leveren.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie