Naar inhoud

De skills voor leidinggeven van agile marketingorganisaties

“De agile benadering is een nog vrijwel onontgonnen terrein voor zelfs de meest gelauwerde chief marketing officers. Traditionele leiderschapspraktijken stimuleren de verandering niet die nodig is om de continuïteit van een organisatie te waarborgen. Om over te schakelen op flexibele werkmethoden moet de moderne CMO het vermogen hebben om het vertrouwen en de betrokkenheid van de organisatie te wekken, te benutten en te ontwikkelen. Dit betekent het hebben van de juiste balans tussen harde vaardigheden en soft skills.”

Dat stelt Elizabeth Shaw, research director bij het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner. Volgens haar moeten marketingleiders nieuwe vaardigheden ontwikkelen – geworteld in modernere, collaboratieve leiderschapsstijlen – om met succes een agile team te kunnen leiden. Om deze uitdaging aan te gaan heeft het instituut in het rapport ‘CMO Perspective: 7 Key Practices to Succesfully Lead Today’s Agile Marketing Organisation’ 7 factoren geïdentificeerd voor leidinggevende marketeers om hun agile leiderschapsvaardigheden te versterken.

Chief marketing officers dienen het goede voorbeeld te geven door deze aspecten te omarmen, uit te oefenen en te communiceren:

#1. Ontwikkel vertrouwen

Vertrouwen wekken in het bevorderen en gedijen van een samenwerkingsomgeving voor agile teams is een langdurig proces. Het is een voortdurende inspanning die, als deze wordt gekoesterd en onderhouden, helpt barrières te doorbreken en gezamenlijke probleemoplossing aanmoedigt. CMO's zijn verantwoordelijk voor het bevorderen van de ontwikkeling van vertrouwen tussen teamleden, collega’s en zichzelf.

#2. Creëer en deel visie

CMO's moeten een authentieke en duidelijke visie opstellen om intern te verkopen om zo verandering teweeg te brengen. Even belangrijk is dat de rollen en doelen van de medewerkers duidelijk worden omschreven om die visie te ondersteunen. De optimale ontwikkeling van een visie wordt samen met collega's, leidinggevenden en partners gedaan om alle kansen en bedreigingen te identificeren. Het moet worden gezien als een levend orgaan, van vitaal belang voor het lichaam van de organisatie – een orgaan dat voortdurend wordt gevoed en geactualiseerd om de organisatie vooruit te helpen.

#3. Stimuleer soft skills

Leid met empathie, creativiteit en mededogen. In de steeds evoluerende omgeving van vandaag zijn deze vaardigheden van cruciaal belang om een effectieve CMO te zijn. Het vermogen om het standpunt en de motivatie van een persoon uit te leggen is de sleutel tot het elimineren van vooroordelen, het nemen van betere beslissingen en het motiveren van teamleden. Dit vereist oprechtheid en authenticiteit.

#4. Wees een leergierige leider en deel autoriteit

De beste leiders leren ook continu – voortdurend open, enthousiast en zonder vooroordelen wanneer ze iets nieuws onderzoeken. CMO's moeten leren de leiderschapsbevoegdheid te delen met modern toezicht.

#5. Kalibreer voortdurend

Het runnen van een agile marketingorganisatie betekent dat de CMO te allen tijde betrokken en oplettend moet zijn. Dit betekent dat je constant het grote geheel en de details moet evalueren. Agile marketing vereist gedisciplineerde en gedefinieerde werkstijlen, realistische doeloriëntatie en op capaciteiten gebaseerde bijdragen. Marketingleiders die flexibel zijn, moeten projecten en resources optimaliseren en kalibreren met de beschikbare gegevens en analyses, terwijl ze ook investeren in de digitale infrastructuur die agile en samenwerkende teams ondersteunt.

#6. Bouw een cultuur van samenwerking

Constante en open communicatie is de bloedstroom die dit levende orgaan in leven houdt. CMO's moeten ieder persoon individueel en het team collectief stimuleren en coachen – dit betekent er voor zorgen dat alle stemmen worden gehoord en overwogen. Samenwerking is meer dan alleen samen werken. Het betekent ideeën verzamelen, benaderingen evalueren en onder teamleden bespreken hoe zij hun werk kunnen delen.

#7. Beloon individuele prestaties en teamresultaten

CMO's moeten teamleden individueel en het team collectief belonen voor het werk dat is verricht met het oog op het behalen van de gewenste bedrijfsresultaten. Dit is een van de meest delicate inspanningen voor leiders, omdat iedereen andere belonings- en erkenningsverwachtingen heeft. Grote leiders zorgen ervoor dat ze het type erkenning aanpassen aan elk lid van hun team.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie