Naar inhoud

De slimme anticipatie van retailers op de winkel van morgen

De nieuwe realiteit die is ontstaan door de COVID-19-pandemie, brengt voor ondernemers in uiteenlopende bedrijfstakken veel uitdagingen met zich mee. Retailers hebben zich bijvoorbeeld de afgelopen maanden zo goed als mogelijk aangepast door bijvoorbeeld desinfecterende handgel te bieden bij binnenkomst, het aantal klanten in hun winkel te tellen en ervoor te zorgen dat er voldoende afstand wordt gehouden.

Deze tijdelijke maatregelen lijken echter niet de oplossing voor een volledig toekomstbestendige winkel. Steeds weer zorgen bestaande en nieuwe maatregelen voor veel vragen. Hoe zorg je dat iedereen zich aan deze maatregelen houdt, zonder dat je als retailer continu als een politieagent moet optreden? En hoe voorkom je dat klanten naar de concurrentie gaan, omdat ze daar minder streng handhaven?

Gelukkig is het niet nodig om een ordehandhaver te spelen. De technologieën van vandaag kunnen de veiligheid voor klanten en medewerkers verbeteren en een deel van de problemen oplossen, zodat we de nieuwe gewoontes beter kunnen volhouden.

1. Doe de nodige aanpassingen

Klantvriendelijkheid is door de pandemie nog belangrijker geworden om klanten aan je te binden en te behouden. Een ander kwaliteitsaspect is de winkelbeleving. Tegenwoordig is er online veel mogelijk – zoals gepersonaliseerde aanbiedingen – en komt de focus meer te liggen op online verkoop. Maar daarnaast blijft een fysieke winkel bijdragen aan de winkelbeleving.

Er zijn verschillende factoren om rekening mee te houden, zoals voldoende ruimte in een winkelpand om genoeg afstand te houden en de mogelijkheid om gebruik te maken van zelfscannen of contactloos betalen om het aantal contactmomenten te beperken. Om een winkel toekomstbestendig te maken, zijn de nodige aanpassingen nodig. Als je dit de eerste maanden van de pandemie nog niet hebt gedaan, is nu echt het moment aangebroken.

2. Gebruik slimme technologieën voor meer veiligheid

Om een fysieke winkel opnieuw in te richten volgens de richtlijnen, zijn er verschillende aandachtspunten waar je als retailer rekening mee moet houden. Vooral afstand houden en niet te veel mensen tegelijk in één ruimte blijven belangrijke punten. In het begin van de COVID-19-pandemie stonden sommige winkelmedewerkers nog bij de deur om het aantal bezoekers te tellen. Momenteel kunnen innovatieve technologieën helpen bij het inrichten van winkels volgens de realiteitsnorm.

Denk aan slimme camera’s die monitoren hoeveel mensen er in een winkel zijn en via welke ingang ze binnenkomen of een omroepsysteem om vooraf opgenomen of real-time aankondigingen uit te zenden. Bij een maximale bezetting in een winkel klinkt het dan bijvoorbeeld automatisch bij de ingang: “Er is op dit moment het maximale aantal bezoekers in de winkel. Even geduld alstublieft.” Zo hoef je als ondernemer geen discussies te voeren of er wel of niet genoeg afstand wordt gehouden. De technologie bepaalt en deelt de boodschap, niet de medewerkers die op dat moment in die winkel werken.

Als je het echt goed wilt doen, zorg je voor toegangspoortjes zodat je mensen tijdelijk de entree kunt weigeren als het maximale aantal bezoekers is bereikt. Zo weet je zeker dat er niet stiekem een klant naar binnen glipt, terwijl er is aangegeven dat het te druk dreigt te worden in de winkel.

3. Investeer in de toekomst

De transformatie die retailers nu ondergaan, is versneld door de uitbraak van het coronavirus. Maar wat vaak wordt vergeten, is dat deze transitie niet alleen nodig is tijdens een pandemie zoals deze, maar net zo goed voor de periode daarna. Waar je online gemakkelijk analyseert wanneer en waarom een klant zijn digitale winkelmandje achterlaat, ligt dit in een fysieke winkel ingewikkelder. Toch kunnen hedendaagse technologieën inzicht geven in de fysieke winkelreis.

Zo monitor je gemakkelijk drukke dagen zoals Black Friday, koopavonden, rond de kerstdagen of tijdens de uitverkoop. Welke producten zijn populair? Welke schappen trekken de aandacht van consumenten? Welke acties scoren goed? Het is zelfs mogelijk om – door middel van slimme camera’s – inzicht te krijgen in het profiel van een klant.

Dergelijke hulpmiddelen detecteren bijvoorbeeld het geslacht en de leeftijdscategorie van een klant, zonder privacygevoelige informatie op te slaan. Op deze manier leer je jouw klanten nog beter kennen en kun je hierop inspelen door hun wensen en behoeften in kaart te brengen. Het is een investering die je nu doet, maar die je verder helpt in de toekomst.

Dat winkelen er in de toekomst anders uitziet, staat vast. Maar hoe we met die verandering omgaan, vullen we zelf in. Je hebt gemerkt dat het coronavirus helaas nog wel even onder ons is, dus dan kun je er beter voor kiezen om je zo goed mogelijk voor te bereiden op wat komt door de inzet van slimme oplossingen. Je wilt toch ook een zo veilig mogelijke omgeving creëren voor jezelf, je medewerkers en je klanten? De aanpassingen van vandaag zorgen voor meer efficiëntie in de winkel van morgen.

Edwin Beerentemfel is manager business development bij netwerkcamerafabrikant Axis Communications.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie