Naar inhoud

De smaak van Nederlandse bierdrinkers is steeds specifieker

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en alcoholarme bieren. Met name blond bier wint terrein en deelt de eerste plek met jarenlange favoriet witbier binnen de speciaalbieren. Vrouwen staan door het huidige aanbod steeds meer open voor andere bieren dan twee jaar geleden. En nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het combineren van bier en food worden omarmd.

Dit blijkt uit het ‘Nationaal Bieronderzoek 2018’, een onderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van de brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. De jaarlijkse inventarisatie naar biertrends laat zien dat de bierdrinker bewuster kiest voor een bier.

Minder alcohol

Hoewel pils al jarenlang het meest gedronken bier is onder bierdrinkende Nederlanders wordt de populariteit van ons gerstenat steeds meer bepaald door de keuze in alcoholvrije en alcoholarme bieren. Bijna de helft (45%) van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol. De helft (52%) ziet daarbij alcoholvrij bier als een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken. “De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we wijten aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers. “Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen.”

Blond bier wint terrein

Daarnaast kiezen bierdrinkende Nederlanders vaker voor speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers gaan weleens voor een speciaalbier, waarbij ze dit jaar steeds vaker kiezen voor blond bier. Dit speciaalbier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfstbokbier en weizenbier. De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69%) en afwisseling (39%). Maar ook opvallend, die keuze wordt steeds meer vanwege het lokale karakter gemaakt.

Juist vrouwen variëren meer

De almaar groeiende keuze in het bierschap wordt gezien. Circa driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is dan twee jaar geleden. Door het huidige aanbod besluit de helft vaker een ander bier te proberen dan twee jaar geleden. Variëren in bier is al lang geen mannenzaak meer. Meer dan de helft (54%) van de vrouwen kiest juist vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42 procent van de mannen het geval is. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod nu vaker voor bier dan voor een andere alcoholische drank: 43 versus 35 procent.

Bewust genieten

“Het onderzoek laat zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of alcoholarm en afkomst”, aldus Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wil drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren met een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”

Bieradvies is gewenst

De Nederlandse bierconsument gaat dus steeds bewuster om met de bierkeuze. Dit komt ook tot uiting in het matchen van (speciaal)bier en food. Circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en bijna een vijfde (18%) serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft. Daarnaast vindt de bierdrinker het fijn om advies te krijgen over het combineren van bier en food. Twee vijfde van de bierdrinkers stelt een passend bieradvies bij het eten in horecagelegenheden op prijs en 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart staat.

Ervaring en gevoel bepalen keuze

Hoewel bieradvies dus wenselijk is, kiest meer dan de helft (51%) een bepaald bier bij het eten vanuit zijn eigen kennis en maakt twee vijfde deze keuze op gevoel. Slechts 13 procent vraagt actief advies in de horeca. “Bewust genieten wordt steeds meer de norm. Ik zie dit in de praktijk”, stelt Arvid Bergström, chef-kok, biersommelier en voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers. “Voor elk moment, maar ook voor elk gerecht is er wel een passend bier.”

Meer experimenteren

“De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken”, duidt Bergström. “Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe apps voor bier en food als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier advies wordt gegeven over een passend bier bij een gerecht. Het opent nieuwe deuren en laat je verrassen.”

Andere bierfeiten

Andere bierfeiten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen:

  • Driekwart (74%) van de bierdrinkers heeft het gevoel dat er nu meer variëteit in het aanbod is dan twee jaar geleden. Bijna de helft (46%) kiest door het huidige aanbod vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden.
  • Mannen kiezen, in vergelijking met vrouwen, vaker voor speciaalbier vanwege het ambachtelijke karakter.
  • Meer dan de helft (52%) van de bierdrinkers vindt alcoholvrij bier een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken.
  • Gemiddeld wordt het aantal bierbrouwerijen op 141 geschat, terwijl dit in 2016 nog op minder dan 100 geschat werd. Toch is dit nog een behoorlijke kloof met de werkelijkheid: in 2017 telde Nederland 597 brouwerijen.
  • Bijna de helft van de bierdrinkers (43%) vindt het belangrijk dat er verschillende soorten bier op de tap worden geschonken in horecagelegenheden. Lokaal bier is voor bijna een kwart van belang (24%).
  • Bijna een op de vijf (17%) bierdrinkers heeft weleens een bierbrouwerij bezocht, een op de tien een bierfestival.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie