Naar inhoud

De smart speaker verovert vloeiend de Nederlandse huiskamer

Aanvankelijk werd spraakgestuurde technologie met argusogen aangekeken. Dat geldt zeker ook voor Nederland. Maar na de initiële scepsis is het gebruik van voice in dit land haast onopgemerkt ruimhartig omarmd en in toenemende mate een onderdeel geworden van het dagelijks leven. Voor onlinemarketeers betekent dit een rigoureuze transitie, want het veranderende zoekgedrag van consumenten leidt tot een geheel andere benadering van search engine optimization (SEO).

Niet alleen smartphones, tablets en slimme speakers zijn tegenwoordig uitgerust met stemassistenten. We zien ze nu ook al terug in lampen, thermostaten, koffiezetapparaten, camera’s en sloten. En hoewel Nederlanders vooralsnog met name via hun mobiele telefoon voice gebruiken via toepassingen als Siri van Apple en de Google Assistant, verovert ondertussen vooral de smart speaker in razendsnel tempo de Nederlandse huiskamer.

Snelle adoptie smart speakers

Nederlandse consumenten hebben inmiddels namelijk voor 438 miljoen euro aan slimme speakers in huis. Dit is een stijging van 52 procent ten opzichte van 2018. De komst van Amazon naar Nederland kan de adoptie nog een extra boost geven, want deze e-commercereus biedt met Amazon Echo immers ook zo’n device. Dit kun je opmaken uit de vierde editie van de ‘Smart Home Monitor – Onderzoek naar de status van domotica in Nederland’. Dit rapport van marktonderzoeksbureau Multiscope is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder 6.300 Nederlanders.

Sonos en Google marktleiders

Ruim 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben inmiddels een smart speaker (19%). In het merendeel van deze woningen staan de merken Sonos en Google. De Sonos One staat op nummer 1. Bijna 400.000 Nederlandse huishoudens (5%) bezitten dit device. Op de tweede en derde plaats staan de Google Home Mini (4%) en de Google Home (3%). De slimme speakers JBL Link (2%) en Bose Home Speaker (1%) maken de top 5 compleet.

Bekendheid slimme speakers stijgt

De stijgende naamsbekendheid stimuleert de verkoop van smart speakers. Twee op de drie Nederlanders kennen een of meerdere merken slimme speakers (62%). Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2018 van 18 procentpunten. De bekendheid is hoger onder mannen (63%) en Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar (76%) dan onder vrouwen (55%) en 50-plussers (48%). De Google Home is de bekendste smart speaker (37%), gevolgd door de Sonos One (30%) en de Google Home Mini (20%).

Kwart positief over spraakbesturing

Net als in 2018 staat ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking positief tegenover spraakbesturing van apparaten (22%). Ook hier zijn mannen (28%) en Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 50 jaar (28%) vaker de kartrekkers dan vrouwen (18%) en 50-plussers (18%). Een derde van de Nederlanders blijft nog steeds sceptisch over de aansturing door middel van spraakcommando’s (32%).

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie