Naar inhoud

De smartwatch is een potentieel marketinginstrument

Wearables en smartwatches zijn nog relatief nieuwe apparaten, maar het Nederlandse publiek lijkt er wel warm voor te lopen. Meer dan 30 procent van de Nederlanders verwacht binnen nu en twee jaar een smartwatch aan te schaffen, 50 procent binnen nu en vijf jaar. De verwachting is dat draagbare digitale devices de komende jaren interessante marketingkanalen gaan worden die een nieuwe dimensie gaan geven aan de marketingmix.

Adoptie en verwachtingen

Dat stelt Kentico, leverancier van de gelijknamige totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing, in het rapport 'Global Smartwatch Survey', gebaseerd op een wereldwijd onderzoek naar de adoptie en verwachtingen van consumenten op het gebied van smartwatches. Aan de studie hebben ook 1.000 Nederlanders deelgenomen.

Potentiële nieuwe gebruikers

De adoptie van de smartwatch in de Nederlandse markt is nu nog klein. De verwachting wordt echter uitgesproken echter dat deze de komende jaren behoorlijk gaat toenemen. 53 procent van de Nederlandse respondenten wil een dergelijke horloge graag een week testen en 42 procent staat open voor het gebruik van een smartwatch. Ruim 5 procent van de respondenten zegt daarbij momenteel al in het bezit te zijn van een smartwatch. Er is dus nog een behoorlijk potentieel aan welwillende smartwatch-kopers.

Mogelijkheden marketing

De rol van de smartwatch op het gebied van marketing is nu nog klein. Slechts 9 procent van de Nederlandse consumenten is bereid advertenties op de horloge te ontvangen, ongeacht de zender. 18 procent vindt het prima om advertenties te ontvangen, mits ze daar toestemming voor geven en 7 procent wil ze wel ontvangen wanneer ze zich dichtbij de adverteerder bevinden, het zogeheten locatiegebaseerd adverteren. Het overgrote deel van de respondenten (48%) gaf momenteel aan liever geen advertenties te ontvangen op de eigen smartwatch en 18 procent zou advertenties het liefst selectief blokkeren.

Locatiegebaseerd adverteren

Toch verwacht Bart Omlo, manager Benelux bij Kentico, dat de rol van de smartwatch als marketingkanaal gaat toenemen. “Smartwatches bieden allerlei interessante mogelijkheden in de marketingmix, bijvoorbeeld op het gebied van locatiegebaseerde marketing, als mobiele portemonnee of op het gebied van het verzamelen van gegevens voor marketingdoeleinden. Consumenten lijken echter nog te moeten ontdekken wat smartwatches precies voor hen kunnen betekenen.”

Adoptie vergroot kansen

Ik ben er echter van overtuigd dat de rol van smartwatch de komende twee jaar gaat toenemen voor marketeers”, aldus Omlo. “In Duitsland is bijvoorbeeld 20 procent van respondenten bereid advertenties te accepteren ongeacht de zender en in de Verenigde Staten is dit 19 procent. Ik verwacht dan ook dat mensen ontvankelijker gaan zijn voor advertenties naar gelang de adoptie van smartwatches toeneemt.”

Communicatiefunctie

Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de functies van de smartwatch die hen aanspreken, gaat het hen vooral om communicatie. Het versturen en ontvangen van tekstberichten wordt door de meeste respondenten (64%) aangemerkt als belangrijkste functie, gevolgd door bellen en gebeld worden (34%). Ook het ontvangen van route-informatie en navigatie wordt door 32 procent als interessant ervaren. Opvallend is verder ook dat de moderne horloge vooral gezien als een privé-apparaat. 83 procent van de Nederlanders beschouwt het als puur een consumentendevice. 17 procent verwacht de smartwatch ook zakelijk te gebruiken.

Prijs mogelijke belemmering

Nederland is geen koploper op het gebied van de adoptie van smartwatches. In Duitsland gaf maar liefst 55 procent van respondenten aan dat ze binnen nu en twee jaar een dergelijke horloge bezit gaan bezitten en ook in de Verenigde Staten, 58 procent binnen vijf jaar, en in het Verenigd Koninkrijk, 54 procent binnen vijf jaar, denkt men sneller een smartwatch aan te schaffen. Daarnaast geeft slechts 30 procent van de Nederlandse respondenten aan een early adopter te zijn. De belangrijkste reden voor Nederlanders om niet van smartwatches gebruik te maken kan gevonden worden in de kosten. 60 procent ziet de prijs als een potentiële belemmering voor aanschaf.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie